Blåsorkestrar i Kungsträdgården

Lilla Akademiens blåsorkestrar avslutar läsåret med varma och mäktiga klanger från Kungsträdgårdens stora scen.

Ett läsår av repetitionsarbete och olika konsertframträdanden fick sin avrundning den 9 juni med sommarkonserten ”Vindarna Vänder” i Kungsträdgården. Alla tre blåsorkestrar från Lilla Akademien medverkade med elever från mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet och pre-college ledda av dirigenten Joel Engström. Under året har blåsorkestrarna bl.a. medverkat vid konserter på Riddarhuset och Musikaliska i Stockholm, genomfört en oväntad s.k. ”flash-mob” mitt i julhandeln i NKs stora foajé samt deltagit i paradtåget i samband med 17 maj-firandet på Skansen. Nästa läsår väntar bl.a. resa till Svensk Blåsmusikfestival i Linköping.

 

Den symfoniska blåsorkestern är en oerhört givande verksamhet för en blåsmusiker och en naturlig del av Lilla Akademiens musikutbildning. Den utmanar eleven både tekniskt och musikaliskt samt breddar elevens repertoarkännedom.

Läs fler nyheter här!

Sceniskt projekt med Pre-College

Lilla Akademins Pre-College utbildning avslutar varje läsår med ett uppspel av ett musikdramatiskt verk. I år var det ”Provsjungningen” av David Lundblad och ”Lucio Silla” (i förkortad version) av Mozart.

Tanken med det sceniska projektet är att det skall vara en kurs både i musikdramatik/teater och konsten att sätta upp en föreställning. Ecaterina Wehlander, ansvarig för musikalisk instudering, och gästläraren Christina Ros (operaregissör och librettist) har under 10 års tid utformat kursen, så att den ska omfatta alla studerande på utbildningen, inte bara sångarna.

"Vi skriver manus tillsammans med de studerande, och passar då på att gå igenom grundläggande begrepp inom dramaturgin. Vi översätter ariorna till svenska, och går därför igenom betydelsen av sjungen text och hur man förhåller sig till den som musiker. Vi letar kostym, rekvisita och scenografi tillsammans, och får en känsla för hur dessa yttre omständigheter kan påverka vårt framförande. Vi gör teaterövningar, främst med tyngdpunkten på gruppövningar. Och så repeterar vi, förstås! Pianoeleverna får ofta sitta med som repetitörer - en nyttig kunskap att ha."

Kursens syfte är också att lära de studerande att ta ansvar för sitt konstnärliga framförande - både själva och i grupp. Årets projekt blev en mycket fin kammarmusikalisk uppsättning, där orkestermusikerna också var solister, skådespelare, korister och statister tillsammans med sångeleverna.

Läs fler nyheter här!

Schackfyran 2016

Schackfyrans riksfinal är en årlig schackfest, som avgjordes i Västerås ABB-arena. I årets final deltog 2.367 spelare från 128 skolklasser. Finalen 2016 spelades lördag den 3 juni. För att komma till riksfinalen måste klassen kvalificera sig i en distriktsfinal. Dessa genomfördes under perioden februari-april.

 

Lilla Akademiens klass 4 tog efter fem spelade partier per elev hem en väl förtjänt 7:e plats! Stort grattis till alla elever och ett särskilt tack till schacktränarna Lasse och Sten från Stockholms Schackförbund som har övat strategier och teknik med klassen under året.

 

Läs fler nyheter här!

Visning av instrument för de minsta

Vad många olika instrument det finns! Och alla har de sin egen klang och karaktär, färg och form.

Det fick våra blivande förskolebarn uppleva på instrumentvisningsdagen den 21 maj, då de under en förmiddag fick stifta bekantskap med alla våra instrument och träffa flera av våra instrumentlärare.  Att välja sitt instrument är ett viktigt val för våra blivande elever. Vi vill att barnen ska få uppleva alla instrument, att höra hur de låter och hur det känns att spela på de olika instrumenten. Något av alla instrument kommer att kännas speciellt för varje barn. Det ska bli spännande att se vilka instrument som flyttar in i förskoleklassen i höst.

Läs fler nyheter här!

Bokrelease av A rest in the piece

För andra året i rad har gymnasietreorna i Engelska 7 skrivit och gett ut en bok, i år den korta spänningsromanen A rest in the piece. Boken handlar om ett genrep som förvandlas till ett detektivarbete när orkesterns dirigent Horace försvinner. En rad färgstarka musiker misstänks.

Att skriva en roman ihop är en utmaning. Under höstterminen skrev och analyserade eleverna ett dussintal stil- och formövningar. Sen bildade klassen en redaktion, jobbade fram gemensamma idéer, skrev, redigerade, och gjorde layouten. Till slut blev det en releasefest med fika och författaruppläsningar. Kontakata kevin.frato@lillaakademien.se om du vill köpa boken.

Läs fler nyheter här!

Tack för alla fina klasskonserter!

Maj innebär klasskonserter på Lilla Akademien. Varje klass har bjudit på en konsert där klassens alla elever har spelat tillsammans i olika ensembler.

Det har varit många fina konsertupplevelser för oss alla och det blir verkligen en musikalisk resa att lyssna till förskoleklassens första klasskonsert i Danssalen ena dagen och gymnasietreornas föreställning på Ulriksdals Slottsteater Confidencen nästa dag. 

På Confidencen har vi haft glädjen att vara i dagarna tre, 15-17 maj. Först ut var GY3, som bjöd på föreställningen ”En nysning i kosmos”. Varje år skapar våra avgångselever på gymnasiet en föreställning, från idé till scenisk produktion, vilket är deras gymnasiearbete. Kvällen därpå kunde vi njuta av niornas fina klasskonsert, deras sista under grundskoletiden. Konserten avslutades som traditionen bjuder, med ett av klassen gemensamt komponerat stycke, framfört av klassorkestern.  Och sedan var det dags för årskurs tre som gav en repris på sin härliga klasskonsert med musikens språk som tema, denna gång som en skolföreställning under namnet ”Musikkarusellen”. En föreställning som lärde oss mycket om musikteori, musikhistoria och olika instrument.

Tack alla elever, instrumentlärare och övriga lärare för alla fina konserter och föreställningar! 

Läs fler nyheter här!

Grattis till årskurs åttas fina placering i Teknikåttan!

Stort grattis till årskurs 8 som kom trea i Riksfinalen av Teknikåttan på Uppsala slott den 19 maj!

Teknikåttan är en tävling i teknik och naturvetenskap för alla åttondeklassare i Sverige som arrangeras av landets tekniska högskolor. Runt 30 000 elever i landet är engagerade i tävlingen. Genom att relatera till vardagsnära teknik och genom att anlägga nya perspektiv på naturvetenskapliga fenomen vill man locka eleverna att ge kloka svar på kluriga problem.

Vi är mycket stolta över Lilla Akademiens årskurs 8 som kom trea i riksfinalen som var på Uppsala slott den 19 maj. Som en del i tävlingen ingick en praktisk innovationsuppgift, där de tolv finalist-klasserna fått i uppgift att konstruera ett Pariserhjul i miniatyr. Denna sinnrika konstruktion skulle på tävlingsdagen röra sig enligt ett bestämt och komplext mönster enbart med hjälp av de Newtonska rörelselagarna. Lilla Akademien utmärkt sig både i funktionalitet och design, och fick nio poäng av tio möjliga av juryn.

Läs fler nyheter här!

Vad kan Lilla Akademiens Musikgymnasium betyda?

Det är nu omvalsperiod för sökningar till Gymnasiet. Läs vad Lilla Akademiens Musikgymnasium har betytt för Christian Forsgren.

 

Från Lilla Akademien till Hollywood: En musikalisk resa

Christian började komponera redan som sjuåring, men insåg sin starka passion för musik först på musikskolan Lilla Akademien i Stockholm, där han studerade piano och komposition från årskurs 5 till och med Pre-College. Efter examen från Lilla Akademien flyttade han till Kalifornien för att studera komposition på UCLA i Los Angeles, och studerade för bl.a. Bruce Broughton och Adam Schoenberg. Efter avslutade studier började han jobba, både som frilansare och för Sonic Fuel Studios, som är grundat av Christopher Lennertz, kompositör till filmer såsom Alvin och Gänget, Horrible Bosses, och för spel såsom The Simpsons och James Bond: Quantum of Solace.

När insåg du först att du ville bli filmkompositör?
– Det var först när jag såg filmen Pirates of the Caribbean som jag insåg hur mycket musiken spelar roll på vita duken, och hur enkelt en melodi kan påverka publiken. Efter det ögonblicket började jag genast leka runt med flera Digital Audio Workstations (DAWs) för att sträva efter filmiska ljud och teman.

Hur mycket av din kunskap kommer från Lilla Akademien?
– Oj, förmodligen mer än 70%. På UCLA insåg jag hur viktigt en stadig grund är i vilket ämne som helst. Lilla Akademien är unik på så sätt att vi blir undervisade i teori och gehör långt före de flesta, och USA är inget undantag. De flesta i min klass hade aldrig studerat teori förut, så efter sorterings-testet blev jag placerad i den bästa gruppen, och rankad en av de bästa i min klass genom alla 4 år. Det har jag Lilla Akademien att tacka för.

Vad sysslar du med just nu i Los Angeles?
– Efter att jag började jobba på Sonic Fuel Studios, sattes jag på prov som kompositör. Jag fick äran att skriva musik till mina egna långfilmer, av vilka flera kommer sändas i Sverige redan i år. Det var en skrämmande men samtidigt upplivande känsla att sätta sig framför en film som behöver 76 minuters musik på 3 veckor. Samtidigt jobbar jag även på Supernatural och har tidigare bidragit med musik till spelen XCOM 2, Total War: Warhammer, Netflix-serien Atelier, och TV serien Teen Wolf.

Har du några tips till de som vill följa samma spår som du själv?
– Visst! Självklart är komponerandet viktigt, att fånga den filmiska aspekten och upphöja scenen med musik, men leverans och kommunikation är minst lika viktigt. Producenter och regissörer är ofta omusikaliska, och att kunna förklara en idé på ett sätt som de förstår kommer hjälpa dig otroligt mycket. När man jobbar på stora blockbluster filmer är också musikleveransen omfattande. Den sista leveransen vi gjorde till Paramount var på 49 .wav filer per stycke. Det betyder att man måste bryta ner varje instrument grupp och dirigera dessa till en mindre grupp, så att mix-ingenjören har full flexibilitet när han mixar stycket. Dessa program-kunskaper är vitala. Allmänbilda dig i alla aspekter som cirkulerar en filmkompositörs liv!

Läs fler nyheter här!