Vårt kära gymnasiehus ska renoveras

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Vårt kära gymnasiehus ska renoveras

Tänk om en byggnad kunde tala och beskriva alla händelser och människor som har hållit till i huset genom åren. Om byggnaden kunde berätta om minnen och hemligheter, alla olika samtal, förtroenden som delats, känslor och uttryck som har fyllt rummen.

 

Lilla Akademiens skolbyggnader skulle ha mycket att berätta från en lång och intressant historia, som till stor del handlar om barn och ungdomar. Byggnaderna var tidigare Norrtulls sjukhus i kvarteret Mimer på Norrtullsgatan 14. Husen invigdes 1886 för Allmänna Barnhuset och var från början ett hem för föräldralösa barn. Mellan åren 1886 och 1923 togs många tusen barn om hand på Allmänna Barnhuset på Norrtullsgatan, för att sedan placeras i fosterfamiljer. På 1920-talet gjordes barnhemmet om till barnsjukhus och från 1950-talet och framåt fick det namnet Norrtulls sjukhus. De vackra byggnaderna med fasader i rött och svart tegel skapades av arkitekt Gustaf Dahl och är idag en av Stockholms bäst bevarade vårdinrättningar från slutet av 1800-talet. Stadsmuseet i Stockholm har blåmärkt byggnaderna, vilket betyder att hela fastigheten är klassificerad som synnerligen kulturhistoriskt värdefull bebyggelse. (Källa: Wikipedia)

Från början bestod anläggningen av nio byggnader och idag finns sex av dem kvar. Lilla Akademiens utbildningar finns i fyra av husen. Jag tycker om tanken på att byggnaderna som uppfördes för de föräldralösa barnen på Allmänna Barnhuset, nu fylls av barn och ungdomar som kommer till sin skola varje dag. Barnen då och barnen nu har mycket olika levnadsvillkor och förutsättningar, men vissa likheter finns. Nu, liksom då, är det de unga som sätts i centrum på Norrtullsgatan 14.

Sedan tjugo år tillbaka har Lilla Akademiens Musikgymnasium haft sin hemvist i hus 01. Under den tiden har huset befolkats av 725 gymnasieelever och 360 studerande på pre-college. 18 avgångsklasser har genom åren sprungit ut i studentyra och sjungit studentsången på trappan ut mot skolgården.

Men nu har vi med visst vemod flyttat ut ur vårt älskade gymnasiehus och byggarbetarna har flyttat in. Det är dags för renovering. Under det närmaste året kommer vi att få följa det spännande arbetet med att skapa flera fina klassrum och musikrum. I det nyrenoverade huset kommer det att finnas fyra stora klassrum, orgelrum, sångrum, saxofonrum och andra musikrum, en avdelning för musikteori, komposition och musikproduktion, studierum, elevhälsa, rektorsexpedition och lärarrum. Våra fina kakelugnar kommer förstås att vara kvar, den vackra Träsalen likaså. Och på den hittills oinredda vinden blir det hela elva nya övningsrum. Minst sagt efterlängtade! Planerad tid för renoveringen är omkring 15 månader, så förhoppningsvis kan vi flytta tillbaka in i ett nyrenoverat gymnasiehus till hösten 2024. Fram till dess gör vi det så trivsamt vi bara kan i våra tillfälliga men funktionella paviljonger, som nu har fått två våningar med gott om plats för hela gymnasiet och pre-college.

Den här tiden på året funderar många elever i nian på sitt gymnasieval och vi har just avslutat fem dagar av färdighetsprov till vårt gymnasium, då vi har fått stifta bekantskap med omkring 150 sökande till blivande GY1. Våra musiklärare har haft många trevliga möten med alla musikintresserade ungdomar som söker till Lilla Akademiens Musikgymnasium och vi hoppas att alla sökande har fått med sig positiva erfarenheter från färdighetsproven.

Att söka till och välja gymnasium är ofta en lång process när man går i nian. Olika perspektiv vägs in i beslutet. Mitt råd till alla konstnärligt intresserade ungdomar är att söka gymnasiets estetiska program, en högskoleförberedande utbildning där man som elev får utveckla sin kreativitet och konstnärlighet och samtidigt nå djupa akademiska kunskaper. På det estetiska programmet får eleverna upptäcka och utveckla många olika sidor hos sig själva och förstå hur man lär och utvecklas som människa. Och det tror jag är den bästa högskoleförberedelsen.

Om det är musik som ligger närmast hjärtat så är Lilla Akademiens spetsutbildning i musik den perfekta utbildningen. Det är en gedigen musikutbildning som ger god förberedelse för studier på musikhögskolor världen runt, eller utbildningar inom många andra områden. Vi lägger stor omsorg på att utforma varje elevs studier på vårt gymnasium. Utbildningen ser olika ut från elev till elev och det finns många valmöjligheter.

Vår omfattande musikundervisning rymmer ett stort antal instrument, sång, komposition, musikproduktion och dirigering. Det finns flera olika orkestrar, körer, storband och ett stort antal olika ensembler och kammarmusikgrupper. Våra elever kan fördjupa sig inom klassisk musik, jazz eller folkmusik och många elever rör sig mellan de olika fördjupningarna och utvecklar en mångsidighet i sitt musicerande. Musikteori, musikhistoria, estetisk kommunikation och musikanalys bidrar till fördjupning och bredd. De viktiga gymnasiegemensamma ämnena ger en helhet i utbildningen, tillsammans med möjligheten att läsa naturvetenskapliga ämnen, språk, estetiska eller samhällsvetenskapliga ämnen som individuellt val eller utökad studiegång. Möjligheterna är många och det är alltid lika spännande att följa varje elevs väg genom gymnasiet.

Det blir roligt att ta emot en ny klass på Lilla Akademiens Musikgymnasium i augusti. Just nu är vi i full färd med att komma i ordning och skapa trivsel för våra nuvarande och blivande elever i paviljongerna, där vi just har flyttat in. Det har blivit riktigt bra och jag tror att vi kommer trivas där under våren och nästa läsår. Och förr än vi anar går flytten tillbaka in i gymnasiehuset och dess långa historia vindlar sig vidare tillsammans med alla elever och lärare på gymnasiet och pre-college.

Emelia Gardemar, 15 mars 2023

Upplevelser, kreativitet och lärande

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Upplevelser, kreativitet och lärande

Det finns många bekanta och trivsamma ljud i skolans matsal. Strax efter halvelva på dagarna hör man tassande steg, stillsamt klirr av bestick och lågmäld konversation när lågstadiet äter lunch. Något senare fylls rummet av ett starkare sorl från alla samtal kring borden när de äldre eleverna tar plats i matsalen.

 

En dag när jag kom in i vår matsal hörde jag nya och mer obekanta ljud. Jag förstod efter en stund att det var elever som övade strupsång. De hade deltagit i en spännande workshop med musikern Gareth Lubbe, som undervisar och konserterar världen över som altviolinist och strupsångare. Han var en av gästartisterna under Vinterfestivalen och mötte alla elever från åk 6 och uppåt i en uppskattad workshop som handlade om denna säregna sångteknik. Under festivalens konserter fick vi uppleva hans sång och lyssna till hur övertonerna på ett förtrollande sätt träder fram i en tvåstämmighet mot borduntonen, som om de kom från en annan dimension.

Den allra första Vinterfestivalen i Drottning Silvias Konsertsal ägde rum i februari. Under en dryg vecka hade vi den stora förmånen att få samarbeta med O/Modernt, under ledning av Hugo Ticciati, en mångsidig musiker och pedagog som också är biträdande konstnärlig ledare på Lilla Akademien. Festivalen hette ”Magiska världar” och magi är rätt ord för att beskriva atmosfären som präglade vår skola och konsertsal under festivalveckan. Lilla Akademien var värd för gästande musiker från när och fjärran och alla elever på gymnasiet och pre-college var delaktiga i Vinterfestivalen. Det ordinarie skolschemat fick paus och under en vecka deltog eleverna i masterclass och workshops med O/Modernts artister, repetitioner från morgon till kväll och sju gripande konserter under fem dagar.

I mötet med de världsledande artisterna från O/Modernt inhämtade våra elever nya kunskaper på ett intuitivt sätt i stunden, när de fick musicera tillsammans med professionella musiker i orkester eller kör, eller lyssna till öppna repetitioner och konserter. Jag tror att festivalen inspirerade många elever att vidga sina horisonter och gav dem mod att upptäcka och utveckla den egna konstnärligheten. Vinterfestivalen var en stark upplevelse för såväl konsertbesökarna som för elever och gästande musiker. Vår konsertsal gav plats för konstnärlig gestaltning tillsammans med undervisning och lärande. Vi är mycket glada över att få ha ett så nära samarbete med O/Modernt och vi ser redan fram emot nästa Vinterfestival i februari 2024.

Knappt hade våra gäster från O/Modernt och eleverna på gymnasiet och pre-college lämnat Drottning Silvias Konsertsal, förrän våra yngsta elever i årskurs F-2 dansade in. Varje år skapar våra lärare och elever på grundskolan föreställningar som i musik, dans och drama gestaltar något tema inom skolämnena, eller utgår från en författare eller musikskapare. I arbetet med föreställningarna ser vi gång efter annan hur konstnärliga processer fördjupar och förstärker elevernas utveckling och att scenen är en viktig plats för lärande.

Många har väl läst Elsa Beskows vackra bilderbok om den lilla tomtefamiljen som bor under en tallrot och i sagan följt dem genom årstidernas växlingar i skogen. Nu fick vi möta tomtefamiljen och många av skogens djur i den härliga föreställningen Tomtebobarnen. Det var eleverna i åk F-2 som i sång, dans och textläsning gestaltade berättelsen, tillsammans med elever från åk 9 och gymnasiet som spelade i orkestern. Föreställningen skapades av våra lärare Anne Sjölund – idé och manus, Riina Turunen - koreografi, Niklas Breman – arrangemang och dirigering och Helena Wall Ströberg - kördirigering. Margit Kalocsi tog fram alla fantasifulla kostymer. Under tre skolföreställningar tog vi emot besökande skolor och publiken bestod av lågstadieelever. Dessutom gavs två kvällsföreställningar för familjer och vänner. Detta var vår allra första sång- och dansföreställning i vår nya sal och fler ska det bli.

Inspirerande gemensamma upplevelser, såsom Vinterfestivalen tillsammans med O/Modernt och Tomtebobarnen för de yngsta, lockar oss att vara närvarande här och nu och vårt fokus landar i ögonblicken av kreativt lärande. Jag tänker att det är just kombinationen av dessa stora upplevelser och den dagliga, kontinuerliga, trygga undervisningen, som leder till djupa och bestående kunskaper hos våra elever.

Emelia Gardemar, 24 februari 2023

Tio virvlande år på Lilla Akademien

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Tio virvlande år på Lilla Akademien

Det här läsåret är mitt tionde år som rektor på Musikskolan Lilla Akademien. Tio år har virvlat förbi, fyllda av musik och möten och ett djupt lärande. Det är inte bara eleverna som varje dag utvecklar sina kunskaper och får nya erfarenheter, detsamma gäller för oss som arbetar på skolan.

 

Tio år – det är en lång tid och en kort tid.

När jag ser på eleverna är det en lång tid. De som gick på lågstadiet när jag började som rektor går nu på gymnasiet. Att som skola omfatta grundskola, gymnasium och pre-college ger oss privilegiet att följa många elever under lång tid och se hur varje elev utvecklas och hittar sin egen unika personlighet. Visst kan jag avundas lärarna som får arbeta så nära alla våra elever, men med åren har jag övat upp en lyhördhet för elevernas utvecklingsresa genom vår skola även om jag inte möter dem varje dag i klassrummet.

Lång är tiden också när jag ser tillbaka på allt arbete som utförts av elever och personal på skolan under tio år. Tusentals lektioner som lärarna har hållit, elevernas skolarbete, övningstimmarna, allt administrerande och fixande, många timmar av matlagning i skolköket, alla repetitioner och konserter.

Samtidigt känns tiden kort, som om det var alldeles nyligen jag mötte personalen den där första dagen i augusti 2013 som nybliven rektor. Jag minns de första veckorna i mitt nya uppdrag som minst sagt omtumlande. Det var mycket att sätta sig in i, det var många som kom med frågor, goda råd och ett och annat problem som man önskade att jag skulle ta tag i. Jag blev snabbt varse hur mångfacetterat rektorsuppdraget är och hur många olika slags frågor vi har att arbeta med i skolledningen. Alla dessa frågor och mångsidigheten i arbetet på Lilla Akademien har fått tiden att flyga fram under tio år.

Musikskolan Lilla Akademien firar det här läsåret 25 år och det gör vi genom att öppna Drottning Silvias Konsertsal. Det är otroligt vad mycket som har byggts upp sedan vår konstnärliga ledare Nina Balabina och skolans första rektor Bo Lindgren startade Lilla Akademien år 1998. Idag är vi en fullt utbyggd musikskola med grundskola, gymnasium, pre-college, en stor kursverksamhet och en enastående konsertsal. Och jag tror att det är många med mig som med inspiration blickar framåt mot allt som vi fortsätter skapa, forma, förädla och utveckla i vår stora musikaliska verksamhet på Lilla Akademien.

Drottning Silvias Konsertsal är en mycket speciell sal – skimrande, vacker och välkomnande. Att ha en konsertsal på skolan ger oss många möjligheter och lika många utmaningar. Inför varje konsert fattas konstnärliga beslut om hur salen ska användas, utifrån vilken repertoar som spelas, om konserten har ett särskilt tema och vilka musiker som framträder på just den konserten. Musikerna kan placeras på så många olika sätt i salen, musiken kan framföras från olika delar av scenen eller från någon av balkongerna. Den makalösa akustiken gör att det klingar på samma sätt överallt i salen och det ger musikerna stor frihet att söka nya former och uttryck på konserterna. Akustiken uppmuntrar till aktivt lyssnande och finstämt samspel. Arkitekturen är fantasieggande och väcker nyfikenhet och upptäckarglädje hos både musiker och publik. Det är en sal för lärande, musik och gemensamma upplevelser – ett rum för musikaliska möten.

Med varsamhet låter vi vår verksamheten slå rot i vår nya konsertsal under det här året och steg för steg undersöker vi hur skolans utbildningar och konsertverksamhet färgas och formas av de nya möjligheter som kommer med salen. En söndag i början av februari var det dags för våra 90 pianoelever att få uppleva Drottning Silvias Konsertsal och fylla den med pianomusik. Tillsammans med alumner från Lilla Akademien och vår gästartist Staffan Scheja bjöd de på Pianomaraton, som bestod av tre elevkonserter och en avslutande kvällskonsert. Dagen planerades och genomfördes av alla Lilla Akademiens pianolärare, under projektledning av Ecaterina Wehlander och det var pianopedagog Elena Power som 1998 lade grunden till dagens stora pianoavdelning. Det var många älskade verk som klingade i salen den här dagen, framförd av tusen flinka pianofingrar. I publiken fanns familj och vänner, pianopedagoger från olika skolor och andra pianointresserade konsertbesökare. Att få lyssna till alla dessa pianister, från 6-åringar i förskoleklassen till Staffan Scheja, gav en helhetsupplevelse för oss alla och jag tror att såväl lärare som elever fick förnyad inspiration att utveckla pianospelet vidare hos var och en.

Jag tänker ofta på hur alla skolor varje dag utgör betydelsefulla mötesplatser för människor i alla åldrar, men naturligtvis främst för barn och unga. Det byggs många relationer i en skola och de kan ofta vara lika viktiga som undervisningen. Att gå i skolan innebär att också möta sig själv i den egna kunskapsutvecklingen, så att var och en med tiden mer och mer förstår både sig själv och sin omvärld. På en musikskola är mötena ännu fler, då elever och lärare möts i samspelet i ensembler, körer och orkestrar och utövare och publik möts i konsertsammanhanget.

Tänk då en musikskola med en konsertsal – det blir verkligen en mötesplats som möjliggör interaktion på många olika sätt. Det som har vuxit fram på Lilla Akademien under 25 års tid är en dynamisk plats för möten i musik och lärande för barn, unga, lärare, övrig personal, musiker, föräldrar och alla människor som tar del av våra konserter. Det är på denna livfulla plats jag nu bär med mig tio års erfarenhet och fortsätter leda och lära i mitt uppdrag som rektor.

Emelia Gardemar, 10 februari 2023