Jazz!

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Jazz!

”Föreställ dig ett rum som sträcker sig över alla gränser, som klingar, vibrerar och berör dig. Som får dig att uppleva allt vad det innebär att vara människa, med musiken som farkost djupt in i den mänskliga upplevelsen. Ett rum som länkar oss samman, som utmanar begränsningar och river ner hinder. Ett rum där musiken överskrider kulturella, rumsliga och tidsliga gränser, har förmågan att beröra var och en av oss och föra oss samman genom att tala till helt grundläggande egenskaper i vår mänskliga natur.”

 

Så inleds den vision som ledde oss i arbetet med att skapa Drottning Silvias Konsertsal. Men det är inte ”bara” en konsertsal som har skapats, utan visionen leder oss också i utvecklingen av skolan och hur vi skapar det rika sammanhang för musik och lärande som är Lilla Akademien.

Häromkvällen satt jag i publiken i detta rum som sträcker sig över alla gränser och lyssnade till musik som berör när trumpetaren Peter Asplund framträdde tillsammans Lilla Akademien Big Band. En hel konsert med storbandsjazz. Ett helt storband under ledning av Eirik Steinsvik.

När jag lyssnade till välrepeterade storbandsklanger, personliga uttryck och kreativa improvisationer under konserten, vandrade mina tankar tillbaka till när vi för drygt tio år satte de första fröna till det som idag är en gedigen jazzfördjupning på Lilla Akademien. Då – liksom nu – fördes många samtal om hur vi ville utveckla spetsutbildningen i musik vidare. Den klassiska musiken är grunden för Lilla Akademiens utbildningar och utifrån den har det under de senaste tio åren vuxit fram olika fördjupningar på gymnasiet – klassisk, jazz, folkmusik (som för tillfället är mindre aktiv) samt komposition och musikproduktion.

I undersökandet av vad det skulle innebära att bygga upp jazzundervisning tog vi kontakt med Margareta Bengtson, som alltjämt undervisar i jazzsång på vårt gymnasium, och pianisten Elise Einarsdotter som gav oss värdefulla råd. Mycket har hänt sedan dessa första samtal och idag har vi en gedigen jazzfördjupning där eleverna får möta stor lärarkompetens och kvalitet i varje undervisningsmoment. Det finns storband, latinensemble, vokaljazzensemble och ett antal jazzensembler.

Det har hela tiden varit viktigt att låta varje fördjupning utveckla sin särart, samtidigt som vi håller samman vår spetsutbildning som en musikutbildning. Många elever rör sig fritt mellan klassisk musik och jazz eller komposition och får på det sättet möjlighet att gå på djupet i sitt musikerskap och samtidigt arbeta på ett gränsöverskridande sätt. Vi tänker att våra fördjupningar är starka var för sig, men också flätas ihop i en utbildning ”som länkar oss samman, som utmanar begränsningar och river ner hinder”.

Under drygt 20 års tid har gymnasiet formats steg för steg och var tionde år med stora kliv:

  • 2002 – gymnasiet startade

  • 2012 – de olika fördjupningarna började växa fram

  • 2022 – Drottning Silvias Konsertsal invigdes

Den ursprungliga gymnasieutbildningen finns alltjämt kvar, men dagens gymnasieelever har ett mer utsträckt musikaliskt landskap där de kan växa och blomma ut och hitta sitt konstnärliga uttryck. I veckan har jag samtalat med några av våra äldsta elever på pre-college och de talar om att det är just det rika musikaliska sammanhanget på skolan som har stor betydelse för den egna utvecklingen. Eller som en av dem uttryckte det: ”En fisk måste ha vatten för att kunna simma”.

Detta med sammanhangets betydelse var också i fokus på Rektorsprogrammets forskningskonferens, en årligen återkommande konferens som det här året handlade om kontextens betydelse för skolledarskap. Det fick mig att fundera ännu mer över hur vi kan forma, bygga, använda och fördjupa helheten på Lilla Akademien och ge varje individ goda förutsättningar att lära och utvecklas. 

Konferensen blev för mig en bekräftelse på vårt ständigt pågående arbete med att skapa goda lärmiljöer i den unika kontext som är vår. Jag fastnade särskilt för forskaren Gunnar Berg, som menar att rektors jobb är att bygga en organisation som kan hantera mångtydighet och komplexitet. Hans fråga ”Hur bygger man en organisation präglad av ordning i en omgivning präglad av kaos?” tog jag emot med ett leende av igenkänning. Man kan lätt tänka att ordning borde vara målet i en skolas organisering. Men med åren kommer man till insikt om att en skola måste få präglas av vad som kan uppfattas som kaos, men som i själva verket är utveckling, lärande, kreativitet och konstnärlighet. Målet är att skapa en organisation som kan bära och ge stöd till allt detta, men vi får inte organisera bort det spontana, situationsunika och oförutsägbara som hela tiden sker på en skola. Det är som jazzmusik - det behövs alltid en ordnad struktur, men musiken präglas av improvisation och skapande i nuet.

Att förädla vår skola och nu också Drottning Silvias Konsertsal är en storslagen resa. Det som är särskilt intressant med vår skolutveckling är att den är så trogen sin vision - att för varje stort utvecklingssteg blir Lilla Akademien mer och mer till just den skola som den från början var tänkt att bli. Jag ser fram emot att fortsätta få vara med på den här resan tillsammans med alla på Lilla Akademien, med musiken som farkost, och att få se vad nästa steg blir!

Emelia Gardemar, 10 maj 2023