Ett musikstycke till alla nior
Nu är det mindre än 14 skolveckor kvar av er tid på grundskolan. Om man räknar bort vårens lovdagar är det bara drygt 60 dagar. Och om man tänker på att hela er skoltid i förskoleklass och grundskola är sådär en 1 780 dagar, så står det helt klart att ni nu har kommit fram till finalen.
Det hela började med förskoleklassen som en ouvertyr. Året var 2014. Introt till skolan, med teman som väcker nyfikenhet och lägger grunden till allt det som kommer efter. Förskoleklassen var för många elever som en ivrig och förväntansfull ouvertyr då ni lärde er vad det innebär att gå i skolan.
Sedan tog lågstadiets vivace vid. Har ni tänkt på hur mycket ni lärde er på lågstadiet? Jag tror att många minns den tiden med nostalgi, hur det kändes glatt och inte så komplicerat. Ni lade grunden i matematik, läsning, skrivande. Många roliga raster med lekar på skolgården. Lärandet gick i en rasande fart.
Vidare in i mellanstadiets allegretto. Nu vet ni vad det innebär att gå i skolan. Ni har blivit lite äldre, det finns ett visst lugn i detta att gå i skolan, på sätt och vis kan årskurs fyra beskrivas som andante. Ni kan grunderna från lågstadiet. Men så virvlar mellanstadiet igång och ni översköljs av fakta – Sveriges geografi, världsreligionerna, vikingatiden, fotosyntesen, demokrati, algebra och stormaktstiden. Lärandet av faktakunskap är nog mer som ett allegro.
En bit in på mellanstadiet övergår det hela till ett rondo, den musikaliska formen ABACADAEAF... Tema A = skolan, B = vem är jag? C = mina intressen, D = vännerna, E = osäkerhet och förvirring, F = framtidsdrömmar... Alla elever upplever givetvis olika saker, men tydligt är att det är många teman inom var och en under den här tiden. När man ser tillbaka på det så blir skolan som det stabila tema A, som hela tiden återkommer och finns där, oavsett hur alla andra teman snurrar omkring.
Rondot fortsätter in på högstadiet. Men här finns det nog också elever som under stundom upplevde hur skolan övergick i adagio sostenuto, dag ut och dag in av skolarbete. Läxor och prov som gör att det samtidigt känns som ett allegro furioso. Bredvid skolarbetet utvecklar många sina egna intressen – kanske musiken börjar bli en allt större del i livet för många av er. Att öva, att spela tillsammans i olika ensembler.
Och nu – äntligen tänker många, hjälp tänker andra – La grande finale. Året är 2024. Mycket ska hinnas med under de omkring 60 dagar som återstår. Gymnasieval, nationella prov, examinationer, på vår musikskola en rad konserter, klassresa. Att kraftsamla för att klara skolarbetet på bästa sätt, samtidigt som man behöver fatta beslut om valet till gymnasiet, samtidigt som man vill att sista tiden med klassen ska bli så bra som möjligt för alla. Det är nära nu. Snart en helt ny start med en helt ny klass och nya lärare på gymnasiet i höst. Inte många dagar, se till att njuta av er sista tid i grundskolan.
Och så rådet inför gymnasievalet: Våga välja med hjärtat! Om hjärtat säger musik – välkommen att söka till Lilla Akademiens spetsutbildning i musik. Här får du en mycket bra utbildning som förbereder dig för studier på musikhögskolor världen över, eller utbildningar inom många andra områden. Omfattande undervisning i musik kombineras med gymnasiegemensamma ämnen och du kan välja till naturvetenskapliga ämnen, språk, estetiska eller samhällsvetenskapliga ämnen som individuellt val eller utökad studiegång. Du får träffa engagerade och skickliga lärare och blir del av en klass med likasinnade elever – tillsammans kommer ni dagligen studera musik på en mängd olika vis.
Lycka till med finalen och välkomna till ett helt nytt musikstycke på gymnasiet. Hur det kommer klinga kan jag inte säga, för det är ju ni som är med och komponerar det.