Välkomna till ett nytt läsår!
Augusti är här. Denna månad som inte är någon annan månad lik för oss som arbetar i skolan. Elever och lärare vaknar ur sin sommarvila och resan fortsätter efter det långa sommarlovet. Förväntan. Energi. Och ett myller av detaljer och frågor att besvara.
Vi blickar fram emot ett helt läsår som breder ut sig, oupptäckt och ännu inte upplevt. Vet vi något om detta nya år? Ja, en del. Skolan är en plats som till bredden är fylld av olika planer som anger ramar och riktning för verksamheten. Såhär i början av läsåret pågår ett ivrigt arbete med planering och struktur och vi gör anspråk på förutsägbarhet. Men i allt planeringsarbete av undervisning och verksamhet får vi inte glömma att skolan framför allt är en plats för här och nu. I skolan måste det finnas utrymme för alla elever och lärare och relationerna dem emellan. Plötsligt händer spontana, ögonblickliga och oförutsägbara saker som måste fångas upp just då det sker. Erfarna lärare leder sina elevers lärande med trygga och tydliga planeringar och instruktioner – som de allt som oftast kan lämna därhän om det plötsligt uppstår ömtåliga ögonblick av lärande som behöver få tid, bekräftelse och uppmärksamhet på ett sätt som inte ingick i lärarens planering av just den lektionen.
Detta är min elfte skolstart på Lilla Akademien och jag vet vid det här laget att ingen läsårsstart är den andra lik. Det som sätter sin prägel på det här året är att vi sedan juni 2022 är en musikskola med en konsertsal. Vår skola börjar nu finna sig tillrätta i denna nya tillvaro. Förra året var det så nytt för lärare och elever, detta med konsertsalen. Nu börjar vi alla förstå hur verksamheten i Drottning Silvias konsertsal ger innehåll, färg och form till våra utbildningar.
Inför varje nytt läsår väljs ett nytt gemensamt tema för vår skola. Ett gemensamt tema fungerar som ett ledmotiv för all verksamhet – från klassrummen, matsalen och skolgården till konserter och föreställningar. Vi har många ämnen och åldrar på Lilla Akademien och temat bidrar till att väva samman relationer och binda ihop undervisning och konserter till en helhet. Temat ger nya perspektiv och är en källa till inspiration i undervisningen och konsertverksamheten. Det blir som en röd tråd som ger eleverna möjlighet att utveckla djupa ämnesspecifika kunskaper samtidigt som de lär sig att navigera mellan ämnen och att kunna tänka utanför ramarna.
Lilla Akademiens gemensamma tema för det här läsåret är Ljus.
Lärarna har kopplat på fantasin och associerat till tema Ljus – det finns en lång rad ord att spinna vidare på: hoppfullhet, liv, regnbåge, kontraster, nyanser, fokus, ljusets hastighet, elektricitet, upptäckter, glöd, upplysa, norrsken och lysmaskar, för att nämna några. Jag är mycket nyfiken på hur alla lärare och elever ska ta sig an vårt nya tema Ljus och på olika sätt hämta inspiration till undervisning och musicerande från det.
Själv tänker jag på det som vi har lärt oss från vårt elevhälsoarbete om vikten av att arbeta salutogent, alltså att lägga fokus på det starka och friska och använda det som resurser för att lösa eventuella problem. Jag tänker att vi ska vara salutogena inte bara i vårt elevhälsarbete, utan att vi alltid ska sträva efter att lyfta fram ljuset och det som är starkt och positivt – inom oss, mellan oss och omkring oss. I en orolig värld behöver vi som arbetar i skolan ställa oss frågan hur vi kan bidra till att eleverna känner trygghet och tillförsikt. Hur kan vi rusta våra elever för framtiden, med kunskap, mod, hopp, ledarskap och initiativrikedom? Jag hoppas att dessa frågor ska finnas med i lärarnas planering av undervisningen. För mig utgör frågorna fonden till vårt ständiga arbete med skolutveckling.
Augusti är här och elever och personal är nu på plats, redo för ett nytt läsår. Det är dags att låta färden börja.