Jazz!

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Jazz!

”Föreställ dig ett rum som sträcker sig över alla gränser, som klingar, vibrerar och berör dig. Som får dig att uppleva allt vad det innebär att vara människa, med musiken som farkost djupt in i den mänskliga upplevelsen. Ett rum som länkar oss samman, som utmanar begränsningar och river ner hinder. Ett rum där musiken överskrider kulturella, rumsliga och tidsliga gränser, har förmågan att beröra var och en av oss och föra oss samman genom att tala till helt grundläggande egenskaper i vår mänskliga natur.”

 

Så inleds den vision som ledde oss i arbetet med att skapa Drottning Silvias Konsertsal. Men det är inte ”bara” en konsertsal som har skapats, utan visionen leder oss också i utvecklingen av skolan och hur vi skapar det rika sammanhang för musik och lärande som är Lilla Akademien.

Häromkvällen satt jag i publiken i detta rum som sträcker sig över alla gränser och lyssnade till musik som berör när trumpetaren Peter Asplund framträdde tillsammans Lilla Akademien Big Band. En hel konsert med storbandsjazz. Ett helt storband under ledning av Eirik Steinsvik.

När jag lyssnade till välrepeterade storbandsklanger, personliga uttryck och kreativa improvisationer under konserten, vandrade mina tankar tillbaka till när vi för drygt tio år satte de första fröna till det som idag är en gedigen jazzfördjupning på Lilla Akademien. Då – liksom nu – fördes många samtal om hur vi ville utveckla spetsutbildningen i musik vidare. Den klassiska musiken är grunden för Lilla Akademiens utbildningar och utifrån den har det under de senaste tio åren vuxit fram olika fördjupningar på gymnasiet – klassisk, jazz, folkmusik (som för tillfället är mindre aktiv) samt komposition och musikproduktion.

I undersökandet av vad det skulle innebära att bygga upp jazzundervisning tog vi kontakt med Margareta Bengtson, som alltjämt undervisar i jazzsång på vårt gymnasium, och pianisten Elise Einarsdotter som gav oss värdefulla råd. Mycket har hänt sedan dessa första samtal och idag har vi en gedigen jazzfördjupning där eleverna får möta stor lärarkompetens och kvalitet i varje undervisningsmoment. Det finns storband, latinensemble, vokaljazzensemble och ett antal jazzensembler.

Det har hela tiden varit viktigt att låta varje fördjupning utveckla sin särart, samtidigt som vi håller samman vår spetsutbildning som en musikutbildning. Många elever rör sig fritt mellan klassisk musik och jazz eller komposition och får på det sättet möjlighet att gå på djupet i sitt musikerskap och samtidigt arbeta på ett gränsöverskridande sätt. Vi tänker att våra fördjupningar är starka var för sig, men också flätas ihop i en utbildning ”som länkar oss samman, som utmanar begränsningar och river ner hinder”.

Under drygt 20 års tid har gymnasiet formats steg för steg och var tionde år med stora kliv:

  • 2002 – gymnasiet startade

  • 2012 – de olika fördjupningarna började växa fram

  • 2022 – Drottning Silvias Konsertsal invigdes

Den ursprungliga gymnasieutbildningen finns alltjämt kvar, men dagens gymnasieelever har ett mer utsträckt musikaliskt landskap där de kan växa och blomma ut och hitta sitt konstnärliga uttryck. I veckan har jag samtalat med några av våra äldsta elever på pre-college och de talar om att det är just det rika musikaliska sammanhanget på skolan som har stor betydelse för den egna utvecklingen. Eller som en av dem uttryckte det: ”En fisk måste ha vatten för att kunna simma”.

Detta med sammanhangets betydelse var också i fokus på Rektorsprogrammets forskningskonferens, en årligen återkommande konferens som det här året handlade om kontextens betydelse för skolledarskap. Det fick mig att fundera ännu mer över hur vi kan forma, bygga, använda och fördjupa helheten på Lilla Akademien och ge varje individ goda förutsättningar att lära och utvecklas. 

Konferensen blev för mig en bekräftelse på vårt ständigt pågående arbete med att skapa goda lärmiljöer i den unika kontext som är vår. Jag fastnade särskilt för forskaren Gunnar Berg, som menar att rektors jobb är att bygga en organisation som kan hantera mångtydighet och komplexitet. Hans fråga ”Hur bygger man en organisation präglad av ordning i en omgivning präglad av kaos?” tog jag emot med ett leende av igenkänning. Man kan lätt tänka att ordning borde vara målet i en skolas organisering. Men med åren kommer man till insikt om att en skola måste få präglas av vad som kan uppfattas som kaos, men som i själva verket är utveckling, lärande, kreativitet och konstnärlighet. Målet är att skapa en organisation som kan bära och ge stöd till allt detta, men vi får inte organisera bort det spontana, situationsunika och oförutsägbara som hela tiden sker på en skola. Det är som jazzmusik - det behövs alltid en ordnad struktur, men musiken präglas av improvisation och skapande i nuet.

Att förädla vår skola och nu också Drottning Silvias Konsertsal är en storslagen resa. Det som är särskilt intressant med vår skolutveckling är att den är så trogen sin vision - att för varje stort utvecklingssteg blir Lilla Akademien mer och mer till just den skola som den från början var tänkt att bli. Jag ser fram emot att fortsätta få vara med på den här resan tillsammans med alla på Lilla Akademien, med musiken som farkost, och att få se vad nästa steg blir!

Emelia Gardemar, 10 maj 2023

Barns musikaliska allemansrätt

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Barns musikaliska allemansrätt

Alla barn har rätt att få tillgång till sin egen röst och sitt eget uttryck. Alla barn har rätt att få uppleva gemenskapen i sjungandet och musicerandet och känna kraften, stoltheten och glädjen som de musikaliska erfarenheterna och upplevelserna ger. Det är innebörden i vår samarbetsorganisation Kulturfyrens paroll ”Barns musikaliska allemansrätt” och det är ett synsätt som Lilla Akademien delar, denna gång i ett viktigt samarbete i Stora Skolkörfestivalen.

 

När jag för något år sedan fick frågan om Lilla Akademien ville vara värd för pilotprojektet Stora Skolkörfestivalen så var svaret självklart – ja, det vill vi gärna!

Under flera år har Lilla Akademien arbetat med initiativet ”Rum för musikaliska möten” – en vision om att skapa en musikalisk mötesplats för barn och unga i och omkring Drottning Silvias Konsertsal på Lilla Akademien. Sedan salen invigdes i juni 2022 har vi vid flera tillfällen tagit emot gästande skolor i vår konsertsal i musikaliska möten för barn, dels på våra skolföreställningar, dels i gemensamma repetitioner med skolkörer. Vår vision har blivit verklighet! Och det är en ny och spännande erfarenhet att ha så många gästande barn på skolan – många är detaljerna som vi måste hålla i minnet inför besöken. Som att det måste finnas en plats för alla skor när hundra barn ska in i salen och att våra körledare behöver vara förberedda på frågor inte bara om musiken, utan också om konserttröjor och när det är dags för korv med bröd. Barn är barn. De växlar snabbt mellan ett stort engagemang i musiken och jordnära här-och-nu-frågor. Så ska det vara – det visar att eleverna vilar i att de kan sångerna och känner sig trygga i musiken och sammanhanget.

Jag tänker på det angelägna samtal som pågår bland musikutbildare i Sverige, som handlar om vikten av att det finns en stark och sammanhängande utbildningskedja inom musiken. Många uttrycker oro för att det har uppstått brister i kedjan och att flera viktiga delar av musikutbildning har nedmonterats under en längre tid. Ett exempel är att sjungandet ute i skolor har minskat markant och att många av dagens barn därför inte fått uppleva känslan av att sjunga tillsammans eller ens styrkan och glädjen i att använda sin egen röst.

Stora Skolkörfestivalen är därför ett viktigt projekt, som innebär att ett stort antal barn får sjunga i skolkörer som startas på flera skolor, och att sjungandet får bli en stark och naturlig del av elevers skolgång. Körpedagogerna Marie Bejstam och Charlotte Rider från Kulturfyren skriver i sin projektbeskrivning om Stora Skolkörfestivalen: När barn använder sina egna röster, sina egna rörelser och gör sina egna framträdanden drivs de av ett eget engagemang som i gemenskap med andra, i ett stort ”vi”, leder till både en process och ett resultat som är stärkande för deras personliga utveckling och gruppdynamiken. Vi känner igen oss väl i de värden som projektet vilar på, från vår egen långa erfarenhet av att arbeta med musik och lärande för barn och unga människor.

Projektet planerades och genomfördes i samarbete mellan Lilla Akademien, Kulturfyren, BUS Academy och de deltagande skolorna. Lilla Akademiens uppdrag var att med vår gedigna tradition av musicerande med barn vara garanten för att projektet skulle ge fördjupade musikaliska upplevelser för de nystartade skolkörerna, genom att medverka med både körsångare och en orkester. Kulturfyren stod för körledare och projektledare med lång erfarenhet av att driva sångprojekt med barn, ofta med fokus på mångkultur och integration. BUS Academy är en ettårig barn- och ungdomskörledarutbildning och där fanns körledarstudenter som fick uppdraget att starta skolkörer. Under hösten 2022 startades skolkörer på fem olika skolor runtom i Stockholm, närmare bestämt på Kassmyraskolan i Tumba, Freinetskolan Kastanjen i Norsborg, Elinsborgsskolan i Tensta, Brunnaskolan i Botkyrka och S:t Eriks Katolska skola i Enskede.

Och på Lilla Akademien var det körpedagog Lotta Gullberg som ansvarade för såväl kör som orkester och tillsammans med våra elever byggde en stark grund för samarbetet med alla nya skolkörer. Årskurs 4 fick hedersuppdraget att medverka från Lilla Akademien och eleverna fick en viktig uppgift i att bidra med sin vana av såväl körsång som att repetera och konsertera. Lilla Akademien hade också värdskapet när det, efter en sex månader lång repetitionsperiod ute på de olika skolorna, blev dags för gemensamma repetitioner. Vi tog vi emot alla nybildade skolkörer för att repetera tillsammans, första gången i Danssalen och andra gången i Drottning Silvias Konsertsal. Repetitionerna ledde fram till två härliga konserter i Eric Ericsonhallen på Skeppsholmen, då 130 elever sjöng tillsammans med stor entusiasm och musikglädje. Tänk vilken resa många av dem har gjort, från den första trevande repetitionen till att få vara del av en gemensam och minnesvärd konsert.

För oss är samarbetet Stora Skolkörfestivalen ännu en viktig pusselbit i Lilla Akademiens bidrag till en stark utbildningskedja och till en livskraftig värld av musik där barnens musikaliska allemansrätt råder. Stort tack till alla som delade projektet med oss den här gången. Vi ser fram emot en fortsättning på detta inspirerande samarbete och hälsar många fler skolor välkomna att delta med skolkörer i nästa års Stora Skolkörfestival!

Emelia Gardemar, 17 april 2023

Musik, grammatik och Riksting

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Musik, grammatik och Riksting

Hur är det nu med grammatik – är det roligt eller tråkigt att lära om det? Här går meningarna isär. En del elever blir som uppslukade och fascineras av att se språket som ett pussel som kan delas upp och förklaras i grammatiska termer. Andra ifrågasätter såväl nyttan som nöjet med grammatikstudierna och suckar tungt över konjunktioner och verbformer. Men en sak är säker – om man sjunger och dansar sin grammatik så blir lärandet glädjefyllt.

 

När årskurs 5 och 6 tillsammans med jazzensemblen i Gy1 bjöd in till Språklandet, en sång- och dansföreställning om svensk grammatik, så fanns det inga tunga suckar varken på scen eller i publiken. På tre skolföreställningar fylldes Drottning Silvias Konsertsal av mellanstadieelever, som med stort intresse och nyfikenhet följde med på sökandet efter de försvunna prickarna över å, ä och ö. Genom hela Språklandet gick färden. Singular och plural gestaltades i sång och interjektioner dansade fram över scenen. Räkneord auktionerades ut till högstbjudande – man menade att dessa, trots att de är en ordklass, i stället borde skickas till matematiklandet. Verbgymnastiken var ansträngande men lärorik för både publik och artister och jakten på de försvunna prickarna ackompanjerades av musik av Mozart såväl som Stevie Wonder. Med fart och fläkt och många skratt lärde vi oss mer om personliga och possessiva pronomen, hur adjektiven kompareras och andra intressanta saker i den svenska grammatiken. Föreställningen skapades av Anne Sjölund – manus och regi, Riina Turunen – koreografi, Lotta Gullberg – arrangemang och körledning och Nicolina Östblom – ensembleledning.

Det känns så självklart att elevernas lärande blir både lustfyllt och fördjupat när de får lära på detta kreativa och gemensamma sätt. De lär sig om körsång, dans, muntlig framställning och drama. De lär sig om samarbete, att arbeta med fokus och målmedvetenhet, att utveckla det egna uttrycket och att våga. Och de lär sig om svensk grammatik. Hos väldigt många av eleverna som skapade Språklandet kommer ordklasserna för alltid att sitta i kroppen, i rörelser och sånger och i minnet. Detaljer vävs samman till helheter och får ett sammanhang, vilket leder till förståelse. Det har skapats djupa och bestående kunskaper.

Samma dag som jag avnjöt grammatikföreställningen så deltog jag också på Riksting för västerländsk konstmusik, som Kungl. Musikhögskolan stod värd för. Det var en viktig dag som handlade om det professionella musiklivets kompetensförsörjning och vilka utmaningar och brister som finns i musikens hela utbildningskedja.

På Rikstinget fick jag lyssna till flera röster från olika delar av Sveriges musikutbildningar och det fanns en dyster samstämmighet i beskrivningen av problemen. Man talade om att de redan marginaliserade estetiska ämnena i grundskolan nu riskerar att försvinna ännu mer, när elevens val planeras att tas bort ur timplanen, till förmån för SO, NO och moderna språk. Att barn inte får lära sig att sjunga och utveckla sin sångröst på förskolorna och att förskollärarutbildningen har utarmats på estetiska ämnen för blivande förskollärare. Estetiska ämnen är sedan reformen 2011 inte längre obligatoriska på gymnasiet. Kulturskolan lever en allt svårare tillvaro med minskade ekonomiska resurser. Och musikhögskolorna är svagt finansierade och har därmed svårt att erbjuda den undervisning som behövs för att kunna hålla hög kvalitet. Det gäller framför allt högskoleutbildningar inom klassisk musik, komposition, dirigering och musikteori där man menar att det är utmanande att med nuvarande resurser och förutsättningar kunna rusta studenterna för konkurrensen i ett internationaliserat musikliv. Det var många utmaningar som beskrevs, men dagen genomsyrades också av en stor vilja och motivation att vända den negativa utvecklingen i Sverige. Det var inspirerande att möta så många engagerade musikutbildare som vill bidra till att bygga en stark och samordnad kedja av musikutbildningar.

Kontrasten mellan Språkland och Riksting var påfallande stor, trots alla gemensamma beröringspunkter som handlar om musik och utbildning. Dagen blev för mig en bekräftelse på vårt arbete med utbildningarna på Lilla Akademien. I stället för att marginalisera estetiska ämnen lyfter vi fram dem och låter estetiska arbetsformer och tematisk undervisning utgöra grunden för ett holistiskt lärande hos eleverna, både konstnärligt och akademiskt. Instrument- och ensembleundervisningen har en helt självklar plats och eleverna börjar spela ett instrument redan i förskoleklassen. Jag möter många lärare som med hög kvalitet och stort engagemang varje dag vill skapa förutsättningar för våra elever att utvecklas både inom musik och alla skolans ämnen och rusta dem för att i framtiden kunna arbeta inom många olika yrkesområden, musiklivet inte minst. På det sättet vill vi bidra till att stärka svensk musikutbildning.

Jag dröjer mig kvar i den svenska grammatiken och tänker att det fanns många adjektiv (och ett och annat adverb) på Rikstinget. Man använde ord som marginaliserad, utarmad, svår, bristande och svagt finansierad. Adjektiven är givetvis utmärkta när vi vill förstå situationen och beskriva hur det står till med musikutbildning i Sverige.

Men nu tror jag att det är dags för verben. Tillbaka till Språklandet, där vi fick stifta bekantskap med en presens-person och en futurum-flicka. Jag tar med mig dessa två karaktärer och tänker att nu behövs verben och de bör vara i formerna presens och futurum:

  • Vi sjunger och vi kommer att sjunga.

  • Vi musicerar och vi kommer att musicera.

  • Vi skapar och vi kommer att skapa.

Och sist men inte minst: vi bygger ett stark grund för musik och lärande och vi kommer att fortsätta bygga ett ännu starkare fundament för musik och lärande och ge vårt bidrag, gärna i samverkan med andra, till en livskraftig utbildningskedja av musik och kompetensförsörjning för det framtida musiklivet.

Emelia Gardemar, 29 mars 2023

Vårt kära gymnasiehus ska renoveras

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Vårt kära gymnasiehus ska renoveras

Tänk om en byggnad kunde tala och beskriva alla händelser och människor som har hållit till i huset genom åren. Om byggnaden kunde berätta om minnen och hemligheter, alla olika samtal, förtroenden som delats, känslor och uttryck som har fyllt rummen.

 

Lilla Akademiens skolbyggnader skulle ha mycket att berätta från en lång och intressant historia, som till stor del handlar om barn och ungdomar. Byggnaderna var tidigare Norrtulls sjukhus i kvarteret Mimer på Norrtullsgatan 14. Husen invigdes 1886 för Allmänna Barnhuset och var från början ett hem för föräldralösa barn. Mellan åren 1886 och 1923 togs många tusen barn om hand på Allmänna Barnhuset på Norrtullsgatan, för att sedan placeras i fosterfamiljer. På 1920-talet gjordes barnhemmet om till barnsjukhus och från 1950-talet och framåt fick det namnet Norrtulls sjukhus. De vackra byggnaderna med fasader i rött och svart tegel skapades av arkitekt Gustaf Dahl och är idag en av Stockholms bäst bevarade vårdinrättningar från slutet av 1800-talet. Stadsmuseet i Stockholm har blåmärkt byggnaderna, vilket betyder att hela fastigheten är klassificerad som synnerligen kulturhistoriskt värdefull bebyggelse. (Källa: Wikipedia)

Från början bestod anläggningen av nio byggnader och idag finns sex av dem kvar. Lilla Akademiens utbildningar finns i fyra av husen. Jag tycker om tanken på att byggnaderna som uppfördes för de föräldralösa barnen på Allmänna Barnhuset, nu fylls av barn och ungdomar som kommer till sin skola varje dag. Barnen då och barnen nu har mycket olika levnadsvillkor och förutsättningar, men vissa likheter finns. Nu, liksom då, är det de unga som sätts i centrum på Norrtullsgatan 14.

Sedan tjugo år tillbaka har Lilla Akademiens Musikgymnasium haft sin hemvist i hus 01. Under den tiden har huset befolkats av 725 gymnasieelever och 360 studerande på pre-college. 18 avgångsklasser har genom åren sprungit ut i studentyra och sjungit studentsången på trappan ut mot skolgården.

Men nu har vi med visst vemod flyttat ut ur vårt älskade gymnasiehus och byggarbetarna har flyttat in. Det är dags för renovering. Under det närmaste året kommer vi att få följa det spännande arbetet med att skapa flera fina klassrum och musikrum. I det nyrenoverade huset kommer det att finnas fyra stora klassrum, orgelrum, sångrum, saxofonrum och andra musikrum, en avdelning för musikteori, komposition och musikproduktion, studierum, elevhälsa, rektorsexpedition och lärarrum. Våra fina kakelugnar kommer förstås att vara kvar, den vackra Träsalen likaså. Och på den hittills oinredda vinden blir det hela elva nya övningsrum. Minst sagt efterlängtade! Planerad tid för renoveringen är omkring 15 månader, så förhoppningsvis kan vi flytta tillbaka in i ett nyrenoverat gymnasiehus till hösten 2024. Fram till dess gör vi det så trivsamt vi bara kan i våra tillfälliga men funktionella paviljonger, som nu har fått två våningar med gott om plats för hela gymnasiet och pre-college.

Den här tiden på året funderar många elever i nian på sitt gymnasieval och vi har just avslutat fem dagar av färdighetsprov till vårt gymnasium, då vi har fått stifta bekantskap med omkring 150 sökande till blivande GY1. Våra musiklärare har haft många trevliga möten med alla musikintresserade ungdomar som söker till Lilla Akademiens Musikgymnasium och vi hoppas att alla sökande har fått med sig positiva erfarenheter från färdighetsproven.

Att söka till och välja gymnasium är ofta en lång process när man går i nian. Olika perspektiv vägs in i beslutet. Mitt råd till alla konstnärligt intresserade ungdomar är att söka gymnasiets estetiska program, en högskoleförberedande utbildning där man som elev får utveckla sin kreativitet och konstnärlighet och samtidigt nå djupa akademiska kunskaper. På det estetiska programmet får eleverna upptäcka och utveckla många olika sidor hos sig själva och förstå hur man lär och utvecklas som människa. Och det tror jag är den bästa högskoleförberedelsen.

Om det är musik som ligger närmast hjärtat så är Lilla Akademiens spetsutbildning i musik den perfekta utbildningen. Det är en gedigen musikutbildning som ger god förberedelse för studier på musikhögskolor världen runt, eller utbildningar inom många andra områden. Vi lägger stor omsorg på att utforma varje elevs studier på vårt gymnasium. Utbildningen ser olika ut från elev till elev och det finns många valmöjligheter.

Vår omfattande musikundervisning rymmer ett stort antal instrument, sång, komposition, musikproduktion och dirigering. Det finns flera olika orkestrar, körer, storband och ett stort antal olika ensembler och kammarmusikgrupper. Våra elever kan fördjupa sig inom klassisk musik, jazz eller folkmusik och många elever rör sig mellan de olika fördjupningarna och utvecklar en mångsidighet i sitt musicerande. Musikteori, musikhistoria, estetisk kommunikation och musikanalys bidrar till fördjupning och bredd. De viktiga gymnasiegemensamma ämnena ger en helhet i utbildningen, tillsammans med möjligheten att läsa naturvetenskapliga ämnen, språk, estetiska eller samhällsvetenskapliga ämnen som individuellt val eller utökad studiegång. Möjligheterna är många och det är alltid lika spännande att följa varje elevs väg genom gymnasiet.

Det blir roligt att ta emot en ny klass på Lilla Akademiens Musikgymnasium i augusti. Just nu är vi i full färd med att komma i ordning och skapa trivsel för våra nuvarande och blivande elever i paviljongerna, där vi just har flyttat in. Det har blivit riktigt bra och jag tror att vi kommer trivas där under våren och nästa läsår. Och förr än vi anar går flytten tillbaka in i gymnasiehuset och dess långa historia vindlar sig vidare tillsammans med alla elever och lärare på gymnasiet och pre-college.

Emelia Gardemar, 15 mars 2023

Upplevelser, kreativitet och lärande

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Upplevelser, kreativitet och lärande

Det finns många bekanta och trivsamma ljud i skolans matsal. Strax efter halvelva på dagarna hör man tassande steg, stillsamt klirr av bestick och lågmäld konversation när lågstadiet äter lunch. Något senare fylls rummet av ett starkare sorl från alla samtal kring borden när de äldre eleverna tar plats i matsalen.

 

En dag när jag kom in i vår matsal hörde jag nya och mer obekanta ljud. Jag förstod efter en stund att det var elever som övade strupsång. De hade deltagit i en spännande workshop med musikern Gareth Lubbe, som undervisar och konserterar världen över som altviolinist och strupsångare. Han var en av gästartisterna under Vinterfestivalen och mötte alla elever från åk 6 och uppåt i en uppskattad workshop som handlade om denna säregna sångteknik. Under festivalens konserter fick vi uppleva hans sång och lyssna till hur övertonerna på ett förtrollande sätt träder fram i en tvåstämmighet mot borduntonen, som om de kom från en annan dimension.

Den allra första Vinterfestivalen i Drottning Silvias Konsertsal ägde rum i februari. Under en dryg vecka hade vi den stora förmånen att få samarbeta med O/Modernt, under ledning av Hugo Ticciati, en mångsidig musiker och pedagog som också är biträdande konstnärlig ledare på Lilla Akademien. Festivalen hette ”Magiska världar” och magi är rätt ord för att beskriva atmosfären som präglade vår skola och konsertsal under festivalveckan. Lilla Akademien var värd för gästande musiker från när och fjärran och alla elever på gymnasiet och pre-college var delaktiga i Vinterfestivalen. Det ordinarie skolschemat fick paus och under en vecka deltog eleverna i masterclass och workshops med O/Modernts artister, repetitioner från morgon till kväll och sju gripande konserter under fem dagar.

I mötet med de världsledande artisterna från O/Modernt inhämtade våra elever nya kunskaper på ett intuitivt sätt i stunden, när de fick musicera tillsammans med professionella musiker i orkester eller kör, eller lyssna till öppna repetitioner och konserter. Jag tror att festivalen inspirerade många elever att vidga sina horisonter och gav dem mod att upptäcka och utveckla den egna konstnärligheten. Vinterfestivalen var en stark upplevelse för såväl konsertbesökarna som för elever och gästande musiker. Vår konsertsal gav plats för konstnärlig gestaltning tillsammans med undervisning och lärande. Vi är mycket glada över att få ha ett så nära samarbete med O/Modernt och vi ser redan fram emot nästa Vinterfestival i februari 2024.

Knappt hade våra gäster från O/Modernt och eleverna på gymnasiet och pre-college lämnat Drottning Silvias Konsertsal, förrän våra yngsta elever i årskurs F-2 dansade in. Varje år skapar våra lärare och elever på grundskolan föreställningar som i musik, dans och drama gestaltar något tema inom skolämnena, eller utgår från en författare eller musikskapare. I arbetet med föreställningarna ser vi gång efter annan hur konstnärliga processer fördjupar och förstärker elevernas utveckling och att scenen är en viktig plats för lärande.

Många har väl läst Elsa Beskows vackra bilderbok om den lilla tomtefamiljen som bor under en tallrot och i sagan följt dem genom årstidernas växlingar i skogen. Nu fick vi möta tomtefamiljen och många av skogens djur i den härliga föreställningen Tomtebobarnen. Det var eleverna i åk F-2 som i sång, dans och textläsning gestaltade berättelsen, tillsammans med elever från åk 9 och gymnasiet som spelade i orkestern. Föreställningen skapades av våra lärare Anne Sjölund – idé och manus, Riina Turunen - koreografi, Niklas Breman – arrangemang och dirigering och Helena Wall Ströberg - kördirigering. Margit Kalocsi tog fram alla fantasifulla kostymer. Under tre skolföreställningar tog vi emot besökande skolor och publiken bestod av lågstadieelever. Dessutom gavs två kvällsföreställningar för familjer och vänner. Detta var vår allra första sång- och dansföreställning i vår nya sal och fler ska det bli.

Inspirerande gemensamma upplevelser, såsom Vinterfestivalen tillsammans med O/Modernt och Tomtebobarnen för de yngsta, lockar oss att vara närvarande här och nu och vårt fokus landar i ögonblicken av kreativt lärande. Jag tänker att det är just kombinationen av dessa stora upplevelser och den dagliga, kontinuerliga, trygga undervisningen, som leder till djupa och bestående kunskaper hos våra elever.

Emelia Gardemar, 24 februari 2023

Tio virvlande år på Lilla Akademien

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Tio virvlande år på Lilla Akademien

Det här läsåret är mitt tionde år som rektor på Musikskolan Lilla Akademien. Tio år har virvlat förbi, fyllda av musik och möten och ett djupt lärande. Det är inte bara eleverna som varje dag utvecklar sina kunskaper och får nya erfarenheter, detsamma gäller för oss som arbetar på skolan.

 

Tio år – det är en lång tid och en kort tid.

När jag ser på eleverna är det en lång tid. De som gick på lågstadiet när jag började som rektor går nu på gymnasiet. Att som skola omfatta grundskola, gymnasium och pre-college ger oss privilegiet att följa många elever under lång tid och se hur varje elev utvecklas och hittar sin egen unika personlighet. Visst kan jag avundas lärarna som får arbeta så nära alla våra elever, men med åren har jag övat upp en lyhördhet för elevernas utvecklingsresa genom vår skola även om jag inte möter dem varje dag i klassrummet.

Lång är tiden också när jag ser tillbaka på allt arbete som utförts av elever och personal på skolan under tio år. Tusentals lektioner som lärarna har hållit, elevernas skolarbete, övningstimmarna, allt administrerande och fixande, många timmar av matlagning i skolköket, alla repetitioner och konserter.

Samtidigt känns tiden kort, som om det var alldeles nyligen jag mötte personalen den där första dagen i augusti 2013 som nybliven rektor. Jag minns de första veckorna i mitt nya uppdrag som minst sagt omtumlande. Det var mycket att sätta sig in i, det var många som kom med frågor, goda råd och ett och annat problem som man önskade att jag skulle ta tag i. Jag blev snabbt varse hur mångfacetterat rektorsuppdraget är och hur många olika slags frågor vi har att arbeta med i skolledningen. Alla dessa frågor och mångsidigheten i arbetet på Lilla Akademien har fått tiden att flyga fram under tio år.

Musikskolan Lilla Akademien firar det här läsåret 25 år och det gör vi genom att öppna Drottning Silvias Konsertsal. Det är otroligt vad mycket som har byggts upp sedan vår konstnärliga ledare Nina Balabina och skolans första rektor Bo Lindgren startade Lilla Akademien år 1998. Idag är vi en fullt utbyggd musikskola med grundskola, gymnasium, pre-college, en stor kursverksamhet och en enastående konsertsal. Och jag tror att det är många med mig som med inspiration blickar framåt mot allt som vi fortsätter skapa, forma, förädla och utveckla i vår stora musikaliska verksamhet på Lilla Akademien.

Drottning Silvias Konsertsal är en mycket speciell sal – skimrande, vacker och välkomnande. Att ha en konsertsal på skolan ger oss många möjligheter och lika många utmaningar. Inför varje konsert fattas konstnärliga beslut om hur salen ska användas, utifrån vilken repertoar som spelas, om konserten har ett särskilt tema och vilka musiker som framträder på just den konserten. Musikerna kan placeras på så många olika sätt i salen, musiken kan framföras från olika delar av scenen eller från någon av balkongerna. Den makalösa akustiken gör att det klingar på samma sätt överallt i salen och det ger musikerna stor frihet att söka nya former och uttryck på konserterna. Akustiken uppmuntrar till aktivt lyssnande och finstämt samspel. Arkitekturen är fantasieggande och väcker nyfikenhet och upptäckarglädje hos både musiker och publik. Det är en sal för lärande, musik och gemensamma upplevelser – ett rum för musikaliska möten.

Med varsamhet låter vi vår verksamheten slå rot i vår nya konsertsal under det här året och steg för steg undersöker vi hur skolans utbildningar och konsertverksamhet färgas och formas av de nya möjligheter som kommer med salen. En söndag i början av februari var det dags för våra 90 pianoelever att få uppleva Drottning Silvias Konsertsal och fylla den med pianomusik. Tillsammans med alumner från Lilla Akademien och vår gästartist Staffan Scheja bjöd de på Pianomaraton, som bestod av tre elevkonserter och en avslutande kvällskonsert. Dagen planerades och genomfördes av alla Lilla Akademiens pianolärare, under projektledning av Ecaterina Wehlander och det var pianopedagog Elena Power som 1998 lade grunden till dagens stora pianoavdelning. Det var många älskade verk som klingade i salen den här dagen, framförd av tusen flinka pianofingrar. I publiken fanns familj och vänner, pianopedagoger från olika skolor och andra pianointresserade konsertbesökare. Att få lyssna till alla dessa pianister, från 6-åringar i förskoleklassen till Staffan Scheja, gav en helhetsupplevelse för oss alla och jag tror att såväl lärare som elever fick förnyad inspiration att utveckla pianospelet vidare hos var och en.

Jag tänker ofta på hur alla skolor varje dag utgör betydelsefulla mötesplatser för människor i alla åldrar, men naturligtvis främst för barn och unga. Det byggs många relationer i en skola och de kan ofta vara lika viktiga som undervisningen. Att gå i skolan innebär att också möta sig själv i den egna kunskapsutvecklingen, så att var och en med tiden mer och mer förstår både sig själv och sin omvärld. På en musikskola är mötena ännu fler, då elever och lärare möts i samspelet i ensembler, körer och orkestrar och utövare och publik möts i konsertsammanhanget.

Tänk då en musikskola med en konsertsal – det blir verkligen en mötesplats som möjliggör interaktion på många olika sätt. Det som har vuxit fram på Lilla Akademien under 25 års tid är en dynamisk plats för möten i musik och lärande för barn, unga, lärare, övrig personal, musiker, föräldrar och alla människor som tar del av våra konserter. Det är på denna livfulla plats jag nu bär med mig tio års erfarenhet och fortsätter leda och lära i mitt uppdrag som rektor.

Emelia Gardemar, 10 februari 2023