Barnens Filharmoni
Att se ett barn lära sig spela ett instrument är att följa en upptäcktsresa. En resa som lockar fram fokus, närvaro och tålamod – och som belönar med inspirerande samspel, kommunikation och ren musisk magi.
På en musikskola som Lilla Akademien vet vi att övning, koncentration och gemensamt musicerande inte bara utvecklar färdigheter – det formar identitet. I mötet med instrumentet får barnet uppleva framsteg, glädje i samarbetet och en känsla av tillhörighet.
Att spela ett instrument innebär att arbeta med både detaljer och helhet, att lyssna och skapa, att öva och improvisera. Det ger erfarenheter som stärker självkänslan, gynnar skolgången och främjar det sociala samspelet. Instrumentundervisning är en investering i barns kreativa och musiska utveckling, med plats för ett lärande som får landa på djupet. I en tid där barns uppmärksamhet ständigt dras åt olika håll känns det viktigare än någonsin att erbjuda dem något beständigt – något som får växa med tiden. Lärande behöver inte vara snabbt för att vara meningsfullt – ofta är det långsamma och fördjupade det mest bestående. I en vardag där mycket går fort vill vi erbjuda något som får ta tid.
Att lära sig spela ett instrument är just en sådan väg – där något verkligt får växa.
Därför är jag stolt över att få berätta om Barnens Filharmoni – ett nytt initiativ som på ett lekfullt och lärorikt sätt bjuder in alla nyfikna barn till musikens värld.
Det hela började med ”Konsert på A” och därmed var ett nytt bokstavsäventyr igång. Under flera säsonger framåt fortsätter äventyret med familjekonserter i Drottning Silvias Konsertsal. Det blir toner från både välkända och ovanliga instrument, framförda av unga musiker från Lilla Akademien under ledning av våra instrumentlärare. Med sig på scen har de Maestro Magico, gestaltad av Helgi Reinysson, med en bok full av musikord han inte förstår. Tillsammans med barnen på scen och i publiken upptäcker han ordens betydelser – och på vägen lär vi oss mer om musikens värld.
Med alfabetet som ram får varje konsert sin egen bokstav:
A som i Altviolin, Adagio och Accelerando
B som i Bas, Barock och Barytonsaxofon
C som i Cello, Cembalo och Crescendo
och så vidare…
Ett äventyr som bokstavligen börjar från början – skapat för vår yngsta publik.
Efter varje konsert får barnen prova instrumenten själva – känna hur ett stråkinstrument vibrerar, hur ett blåsinstrument kräver kontroll och kraft, eller hur en elbas kan få kroppen att pulsera. En chans att möta musiken med både öron och händer. Kanske föds här en framtida basist eller klarinettist, eller en nyfiken lyssnare.
Barnens Filharmoni är också en satsning på framtidens musikliv. Genom att väcka barns nyfikenhet för instrument – särskilt de mindre vanliga som riskerar att tystna om ingen spelar dem – vill vi bidra till både kvalitet och mångfald i nästa generations musikliv.
Jag hoppas därför att fler vuxna låter musiken bli en naturlig del av barns vardag. För tänk vad mycket som kan växa ur bara en enda ton.
Emelia Gardemar, 22 oktober 2025
