Inspiration
Förra veckan fick vi ett glädjande mejl – Musikskolan Lilla Akademien är nominerad till Svenska Utbildningspriset i kategorin Årets inspiratör. Ett stort och varmt tack till er som valt att nominera oss.
Svenska Utbildningspriset lyfter varje år fram personer och verksamheter som gör verklig skillnad för lärande och utveckling i Sverige. Priset vill lyfta utbildningens betydelse och påminna oss om hur avgörande det livslånga lärandet är i en snabbt föränderlig värld.
Nomineringen fick mig att fundera över detta med inspiration. Ordet kommer från latinets inspiro – att ”inandas” eller ”blåsa liv i”. Jag tycker om den bilden. Inspiration – livgivande, som att andas. Det passar så väl i skolan, där elevens kunskapsinhämtning kan liknas vid inandning och där läraren varsamt blåser liv i lärprocessen. Det är en vacker och viktig del av vårt uppdrag.
Och när jag ser på vardagen här på Lilla Akademien – alla möten, samtal, skratt, repetitioner och upptäckter – blir det tydligt att inspirationen finns överallt.
Musiken är skolans hjärta. Den klingar genom husen från morgon till kväll och skapar en atmosfär som måste upplevas för att förstås. Musiken samlar oss, utmanar oss och ger både struktur och frihet. Den skapar ett sammanhang och är en ständig källa till inspiration.
Eleverna är vår största inspirationskälla. När jag frågar kollegiet vad som inspirerar dem mest är svaret alltid detsamma: våra elever. I deras vetgirighet, mod och vilja att uttrycka sig hämtar vi vår energi. När en elev vågar ta ett nytt steg, hittar sin egen röst eller upptäcker att det som nyss kändes omöjligt faktiskt går – då uppstår de där små, magiska ögonblicken. Det är elevernas dagliga framsteg och stora genombrott som ger kraft att fortsätta utveckla skolan.
Medarbetare bidrar med drivkraft och omtanke. Med djup kunskap, varmt engagemang och nyfikenhet söker lärarna ständigt nya vägar för varje elevs utveckling. De provar, anpassar, reflekterar och fortsätter framåt med både uthållighet och tålamod. Tillsammans skapar personalen en miljö där elever får växa både konstnärligt och mänskligt.
Vi är också en del av en större helhet och inspireras av alla som arbetar för en stark och levande musikutbildning i Sverige. Musiken behöver ett helt ekosystem – där både bredd och spets får plats – för att barn ska kunna möta musiken och för att de som vill ska kunna fördjupa sig på hög nivå. Vi är stolta över Lilla Akademiens musikutbildningar, men också över att vara en del av detta sammanhang.
För att möjliggöra både bredd och spets behövs ibland formella förändringar och stöd från beslutsfattare. Därför kändes det inspirerande att ta del av det pressmeddelande som kom från Utbildningsdepartementet i förra veckan. Man tillsätter en ny utredning som ska se över möjligheten till spetsutbildning i musik på grundskolan. I dag finns spetsutbildningar i flera andra ämnen – såsom engelska, matematik, moderna språk och samtliga NO- och SO-ämnen – men ännu inte i musik. Vi välkomnar utredningen och hoppas att den på sikt kan ge oss ett tydligare uppdrag och hållbara förutsättningar för det vi redan gör.
Att bli nominerad till Årets inspiratör är hedrande, men framför allt är det en varm påminnelse om varför vi gör det vi gör. Tack alla ni som tror på oss och delar vår resan. Tillsammans fortsätter vi att blåsa liv i det som är, det som varit – och i allt som ännu väntar.
Emelia Gardemar
20 november 2025
