Sago- och cellobroar

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Sago- och cellobroar 

Varje år på Lilla Akademien går ett gemensamt tema som en röd tråd genom konsertsäsongen och binder samman undervisningen. Temat föds på ett ganska okomplicerat vis. Ledningen väljer ett som vi tror kan väcka intresse och det presenteras för lärarna i juni och eleverna vid skolstarten. Det är när temat väl är ute i världen som det börjar växa och utvecklas på oanade sätt. Vad som helst kan hända när kreativa lärare och nyfikna elever börjar utforska temat, som i år är Broar

Jag är van vid att elever kan mycket och lär sig nya saker sig i flygande fart – det ser jag varje dag på vår skola. Men ibland händer det att jag förundras mer än vanligt över elevernas förmåga. Jag vill berätta om två tillfällen när den känslan särskilt infann sig.  

Föreställningen ”Sagans bro” gavs av elever i årskurs F-2 under förra veckan. Våra elever i förskoleklassen har gått i skolan i tre och en halv månad – men vilka danser de har hunnit lära sig! Det var koncentration och självklarhet på scenen och gott samarbete mellan de tre klasserna i körsång, dans och drama. Tvåorna hade huvudroller och intog scenen som om de inte gjort annat. Med tydlighet ledde de publiken genom berättelsen om att broarna mellan den riktiga världen och sagovärlden höll på att försvinna. Flickan Saga slog följe med katten Kattinka och den tvära tomtegubben och mötte alla möjliga figurer i sagovärlden. Alla var inte villiga att hjälpa till från början, men insikten om problemets allvar ledde till ett framgångsrikt samarbete mellan sagofigurerna och broarna mellan världarna kunde räddas. Så nu kan alla vi människor fortsätta läsa sagor, sagofigurerna glöms inte bort och det hela fick ett lyckligt slut. 

Lågstadiets årliga föreställningar är ett allkonstverk som växer fram ur ett omfattande samarbete. Sagans bro är skriven av Anne Sjölund, som också har repeterat in alla repliker med eleverna. Danslärare Riina Turunen har gjort koreografin, undervisat eleverna i dans och ansvarat för kostymen. Helena Wall Ströberg har undervisat i körsång och orkestern bestod av elever från högstadiet och gymnasiet, under ledning av Mathias Lindell som går på Pre-College och studerar dirigering. Dessutom fanns alla klasslärare, fritidspersonal och administrativ personal med under repetitionsarbetet och de fem föreställningarna i Drottning Silvias konsertsal, som var fylld till sista plats. 

En annan konsert som dröjer sig kvar hos mig ingick i Framtidens Musik, en årlig festival som ger plats för nyskriven musik av våra elever på gymnasiet och pre-college. På just denna konsert framfördes också andra samtida verk, när nio av våra cellister skapade klingande cellobroar i Drottning Silvias konsertsal. De hade verkligen tagit vara på salens möjligheter och tillsammans med sin lärare Ulrika Edström undersökt hur broar kunde gestaltas i ett program med solostycken för cello. Nio cellister satt utspridda på scenen och mellan dem fanns stolar för oss i publiken. Vi fick sitta mitt ibland cellisterna och uppleva hur musiken spelades med olika celloröster från olika platser på scenen. Alla spelade varsitt soloverk av tonsättare som Penderecki, Lutoslawski och Sallinen, men också några egenkomponerade verk. Broar byggdes från en cellist till en annan, från ett stycke till nästa och från musikerna till publiken. Det gav en mycket speciell stämning.  

Detta var två inspirerande musikaliska gestaltningar av temat Broar och jag är glad att se hur temat genererar nya samarbeten, idéer och perspektiv. I ledningen har vi redan börjat klura på nytt tema till nästa läsår. Det finns ett spännande förslag, men om det kan jag inte berätta för det är en hemlighet. 

Emelia Gardemar, 3 december 2024

En konsertskola

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

En konsertskola

Konsertdags. Ögonblicken strax före av spänd förväntan och koncentration på det som snart ska komma. Konsertframträdandet som innebär att vara fullständigt fokuserad och närvarande i musiken och i sammanhanget. Känslorna efter av glädje och eufori – och kanske också tomhet och stillhet efter en stark upplevelse. 

Scenen är en plats för stora upplevelser och konsertsituationen är en ovärderlig del av våra elevers utbildning.  

Jag tror att det viktigaste med Lilla Akademiens konserter är att den unga musikern blir tagen på allvar. Att det finns respekt för varje individs arbete inför och under en konsert, såväl som respekt för musiken och publiken. Jag ser ett ömsesidigt förtroende mellan lärare och elev som innebär att läraren tror på elevens förmåga och eleven visar att uppgiften tas på allvar. Redan under lågstadiet är eleverna med på repetitioner och konserter på olika scener med ibland långa program - och de förväntas klara av det. Eleven förstår att konserten är viktig och att det kommer vara många i publiken som vill titta och lyssna på framförandet.  

Konserterna ger också en omfattande träning i samarbete och samspel. Att gemensamt förbereda en konsert och att uppträda tillsammans innebär att våga ge av sig själv och att lita på sina medmusiker. Det krävs lyhördhet, ansvarstagande, mod och kommunikation när man tillsammans kastar sig i ut i musicerandet. Att stå på scen bredvid varandra ger relationerna en extra dimension och man blir något mer än bara klasskamrater. Det kan jämföras med erfarenheter som andra unga kanske upplever i sportsammanhang eller andra fritidsintressen, men på Lilla Akademien erfar man detta tillsammans med sina skolkamrater och det skapar en stark sammanhållning och uppskattning för varandra. 

Med tiden blir eleverna scenvana och scenpersonligheter växer fram. De allra flesta musiker, unga som äldre, vet hur nervositet kan störa ett konsertframträdande. Men med konsertträning kan man lära sig att bli vän med nervositeten och i stället uppleva hur sinnena skärps och att man blir helt fokuserad på nuet och musiken. Känslan av att lyckas på en konsert ger självförtroende och stolthet över det man gör. Scenen kommer att vara en framtida arbetsplats för många av våra elever – antingen som musiker eller i andra typer av framträdanden. Vi vill ge dem erfarenheter av scenen som en trygg, bekväm och inspirerande plats att vara på. 

Lilla Akademiens rika konsertverksamhet ger i allra högsta grad plats för starka upplevelser som bidrar till djup i elevernas lärande. De kunskaper de erövrar på scenen har de glädje av på många sätt i olika delar av livet. 

Till alla våra trogna konsertbesökare på Lilla Akademien: 

Tack för att ni vill följa och vara en del av våra unga musikers utveckling. Tack för att ni som lyssnande, öppen och uppmuntrande publik skapar alla dessa viktiga konsertsammanhang tillsammans med våra elever och lärare. Vi behöver er och hälsar er varmt välkomna till kommande konserter! 

Emelia Gardemar, 7 november 2024

En bro till början – Till rektor Bo Lindgren

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

En bro till början — Till rektor Bo Lindgren

En skola är som ett levande väsen. Den kommer till världen från en idé och växer och utvecklas vidare med näring från alla de människor som under olika tider är del av skolan. En person som har haft särskild betydelse för Lilla Akademiens tillblivelse och utveckling är skolans första rektor och medgrundare Bo Lindgren (1948 – 2022)  och dessa rader vill jag skriva för honom.

I helgen som gick öppnade vi en ny konsertsäsong i Drottning Silvias konsertsal, med temat Broar. Öppningskonserten var en minneskonsert till Bo Lindgren. Vi fick minnas Bo som ”Mannen som planterade träd” – en man som vågade ha tillit till de långa processerna, med tro på att ett frö som planteras så småningom gror och över tid kan växa till något enastående. De frön som Bo satte, tillsammans med Lilla Akademiens konstnärliga ledare och grundare Nina Balabina, har verkligen vuxit på ett kraftfullt sätt och deras verk lever vidare.

”När man spelar och sjunger är det först när man har kärlek och omtanke i sitt hjärta, som musik blir som bäst. Det är då musikens enastående kraft att själsligt röra och beröra människor kommer fram. Att utveckla musiker är lika mycket att utveckla människan.”
— Bo Lindgren

Bo Lindgren var rektor på Lilla Akademien under 15 år, 1998 – 2013. Jag började arbeta på skolan 2012 och fick förmånen att arbeta tillsammans med honom under ett läsår, då jag var biträdande rektor på gymnasiet. Mitt första starka intryck av Lilla Akademien var värmen och omsorgen om alla elever. Jag såg att rektor Bo Lindgren var en av de personer som skapade den atmosfären. Som Lilla Akademiens första rektor satte han stor prägel på skolans värdegrund och det starka fundament som skolan alltjämt vilar på: att utgå från en helhetssyn på varje elevs lärande, mående och utveckling. Med ett stort hjärta för alla elever, tålamod som få och ett lugn också i svåra situationer, var han en trygg och kunnig skolledare.

 

Själv har jag varit rektor på Lilla Akademien under hittills 11 år, 2013 – 2024. Det är med stolthet och respekt som jag delar det uppdraget med Bo. För varje år som går ser jag tydligare den klokhet och det glödande engagemang som Bo gav till skolan som jag har fått ärva ledarskapet på. Jag känner stor samhörighet med honom genom vår delade kärlek till musiken och inspireras av hans djupa vilja att skapa goda och positiva sammanhang där eleverna får lära sig och utvecklas.

Visst är det oerhört mycket som har hänt under skolans 26 år, men samtidigt är igenkänningsfaktorn hög för mig när jag får ta del av det som var före min tid. Lilla Akademien vilar på en synnerligen väl genomtänkt grund, som bär när skolan växer och utvecklas vidare. Jag vill förvalta den grunden tillsammans med alla nuvarande medarbetare och jag tänker att vi med varje handling fortsätter förädla idén som byggde Lilla Akademien, och fördjupar visionen som allting började med. Att det som var och det som kommer länkas samman, att vägen framåt samtidigt är en bro till början.

 

Broar. Det är det gemensamma temat som blir ledmotiv för läsåret 2024/2025 på Lilla Akademien. Det kan vara broar från det förflutna till framtiden, mellan olika åldrar, tider, kulturer och musikaliska stilar. Broar som byggnadskonstruktioner. Broar från natt till dag, sorg till glädje. Broar mellan människor. Ett gemensamt tema bidrar till att binda samman undervisning och konserter till en helhet. Det ger nya perspektiv och är en källa till inspiration. Med vår samlade fantasi och kreativitet på skolan ska vi utforska temat Broar på oändligt många olika sätt.

 

En skola är som ett levande väsen – full av minnen, samtidigt som den rör vid framtiden. En gång planteras den, och sedan växer den med erfarenheter och upplevelser från eleverna som bildar årsringar i ett tjockt och ståtligt träd. Det är alla människor, möten, visioner, drömmar och minnen som skapar en skolas atmosfär, som får trädet att växa. Våra minnen av Bo, tillsammans med allt som han gjorde för vår skola, kommer alltid att vara en viktig del av det som är Lilla Akademien.

 

Emelia Gardemar, 17 september 2024

Vad händer på skolan just nu?

Klicka på bilden och läs mer!

Sommarlov runt hörnet

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Sommarlov runt hörnet

Snart är ännu ett vindlande år på Musikskolan Lilla Akademien till ända. Varje läsår blir till en färgsprakande väv av alla elevers görande och lärande, tillsammans med lärarnas mångsidiga undervisning, vår rika konsertverksamhet och livfulla skolutveckling. Det finns mycket som är positivt och starkt, men det finns också utmaningar. Det är helheten av allt detta som gör väven så vacker och fängslande.

 

Några saker har varit särskilt närvarande för mig under året som gått. Det första jag tänker på är Drottning Silvias konsertsal. Ett helt år av konserter och inspirerande möten, med utbildningsinitiativ som kopplas till varje konsert. Läsårets tema Ljus har varit ett ledmotiv genomkonsertprogrammen och alla våra elever har varit delaktiga i konserterna på ett eller annat sätt. En lång rad gästande musiker har givit oss oförglömliga musikupplevelser. Ett av mina starkaste minnen från året är dagarna med tonsättaren Pẽteris Vasks och hans gripande musik, framförd av ensembler och solister från Lilla Akademien och O/Modernt. Och så den magiska Vinterfestivalen förstås, bland annat med ett uruppförande av Steve Reich. Och Krakel Spektakel, ett matematiskt rymdäventyr med sång och dans och att stå värd för Drottningens 80-årsfirande. Det går inte att nämna allt. Så många otroliga minnen från vår konsertsal.

Vidare tänker jag på renoveringen av gymnasiehuset som har pågått sedan februari 2023. Vi har vant oss vid att gymnasiet är i paviljonger och många har nog inte tänkt så mycket på vad som hänt i vårt gymnasiehus under året. Med jämna mellanrum har jag fått komma in och titta på hur allt har tagit form, från de första ritningarna till att välja tapeter och elevskåp. Och nu är det nästan klart! I augusti är det dags att inviga och flytta in i detta nyrenoverade fantastiska 1800-talshus. Jag längtar, och förmodligen många med mig.

Vi har knutit nya kontakter under året, inte minst i arbetet med att starta Vadstena Sång och Pianoakademi på nytt. Vi tog över ansvaret för utbildningen i början av februari och arbetet har gått i en flygande fart. Tillsammans med en kunnig ledningsgrupp och erfarna pedagoger ger vi utbildningen form och innehåll. Nu ser vi fram emot att möta våra nya studerande i Rödtornet i augusti. Särskilt roligt är det att några av sångarna och pianisterna som börjar i Vadstena kommer direkt från Lilla Akademiens musikgymnasium.

Och så själva kärnan i att vara skola - alla lektioner. Många blir det på ett år. Stunder då både elever och lärare lägger allt sitt fokus på kunskapsutvecklingen hos varje elev. Jag tänker på hur lärandet i sig är hälsofrämjande och vilken viktig roll skolan har i varje ung människas liv. När året nu går mot sitt slut hoppas jag att våra elever bär med sig många stunder av flow och fokus – att alla ska känna att de har tagit flera steg framåt i utvecklingen. Resan fortsätter, men först…

Sommarlov!

Har ni tänkt på vad som händer med kunskapen under sommaren? Även om det inte finns lektioner och läxor så är det som att lärandet fortsätter ändå. Du kanske har klättrat upp i ett träd och där börjar du fundera över detta med gravitation. Eller så ligger du på en strand vid någon sjö och kommer plötsligt att tänka på vilka toner som ingår i ett Emaj9-ackord.

På sommarlovet är det som om alla nya kunskaper och erfarenheter kastas upp i luften och sedan singlar ned och landar bit för bit, tills de blir till en egen ö för varje elev att stå på. Visst är vi lediga från skolan hela långa sommaren, men jag vet att vi alla kommer fortsätta att lära oss mycket, mitt i ledigheten.


Glad Sommar till er alla!

Emelia Gardemar, 12 juni 2024

Gymnasiearbete 2024 – Ljus och Skugga

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Gymnasiearbete 2024 - Ljus och Skugga

”Tre år av dedikation, passion och hårt arbete i gymnasiet har lett fram till denna konsert. Temat Ljus och Skugga gestaltas under konserten genom olika konstformer, där vi tillsammans låter vår musikalitet blomstra och skapar en kväll som kommer att leva kvar i minnet långt efter att sista tonen har klingat ut.”

 

Årets avgångselever bjöd på en konsert med stor mångsidighet och variation, när de redovisade gymnasiearbetet i Drottning Silvias konsertsal för någon vecka sedan. I sju musikaliska akter gestaltade eleverna temat Ljus och Skugga.

Vad är då ett gymnasiearbete? Om vi ser till svensk gymnasieskola i stort så innebär det ett arbete som alla gymnasieelever ska göra i slutet av utbildningen, för att knyta ihop studierna och visa att de är redo för vidare studier på högskola. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom gymnasieprogrammet. Det ska redovisas på ett sätt som efterliknar de redovisningsformer som förekommer inom de högskoleutbildningar som gymnasieutbildningen leder fram till.

På Lilla Akademien innebär gymnasiearbetet en konstnärlig process. Musik är utgångspunkten och eleverna kan välja att väva samman musik med andra konstformer. Arbetet förutsätter god förmåga till samarbete, samtidigt som det belyser den individuella arbetsinsatsen. Varje år får klassen ett tema att utgå ifrån – detta år var det alltså Ljus och Skugga. Konstnärlig gestaltning, kommunikation och förmåga och vilja att förmedla en stämning, en idé eller en berättelse är viktiga parametrar. Gymnasiearbetet ger eleverna möjlighet att utveckla initiativtagande och ansvarstagande för att både kunna leda sig själv och gruppens gemensamma arbete under hela processen.

Arbetet började redan i september, då eleverna fick möta gästlärare i inspirationslektioner. Susanne Rosenberg, folksångerska samt professor på KMH, delade med sig av sina erfarenheter av att arbeta i konstnärliga processer och gav eleverna nycklar till hur man kan rigga för flow. Gregor Bergman, improvisationsteatermusiker och pedagog, höll en lekfull lektion om improvisation och att vara här och nu. Hugo Ticciati, konstnärlig ledare för O/Modernt, berättade hur han arbetar med konstnärliga idéer och hur dessa leder fram till utformning av konserter och festivalprogram.

I oktober gick arbetet vidare med att eleverna delades in i grupper och började ta fram sina egna idéer utifrån temat. Kreativiteten flödade. Sedan följde en längre period av komponerande, instudering och repetitionsarbete med redovisningar längs vägen, då eleverna för varandra och lärare presenterade var i processen de befann sig. Och till slut var det dags för projektvecka med koncentrerat repetitionsarbete och konserter, under handledning av Helena Eklund Stigsdotter och Mira Bartov.

För mig är det alltid lika givande att ta del av gymnasiearbetet, som tydligt reflekterar vad eleverna har lärt sig under sin gymnasietid och vad de har fått med sig från undervisningen. Det är inspirerande att se hur långt de har kommit i sitt lärande och intressant att reflektera kring vad vi behöver utveckla ytterligare i vår utbildning av unga musiker. På det sättet bidrar elevernas arbete till att skolutvecklingen går vidare på Lilla Akademien.

Våra Gy3:or skapade en kväll som kommer att leva kvar i mitt minne långt framöver. Jag tar med mig den starka upplevelsen av att få ta del av hela klassens samlade kreativitet och hur varje elev tog plats på konserten och på olika sätt bidrog till helheten.


Emelia Gardemar, 23 april 2024

Till alla nior

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Ett musikstycke till alla nior

Nu är det mindre än 14 skolveckor kvar av er tid på grundskolan. Om man räknar bort vårens lovdagar är det bara drygt 60 dagar. Och om man tänker på att hela er skoltid i förskoleklass och grundskola är sådär en 1 780 dagar, så står det helt klart att ni nu har kommit fram till finalen.

 

Det hela började med förskoleklassen som en ouvertyr. Året var 2014. Introt till skolan, med teman som väcker nyfikenhet och lägger grunden till allt det som kommer efter. Förskoleklassen var för många elever som en ivrig och förväntansfull ouvertyr då ni lärde er vad det innebär att gå i skolan.

Sedan tog lågstadiets vivace vid. Har ni tänkt på hur mycket ni lärde er på lågstadiet? Jag tror att många minns den tiden med nostalgi, hur det kändes glatt och inte så komplicerat. Ni lade grunden i matematik, läsning, skrivande. Många roliga raster med lekar på skolgården. Lärandet gick i en rasande fart.

Vidare in i mellanstadiets allegretto. Nu vet ni vad det innebär att gå i skolan. Ni har blivit lite äldre, det finns ett visst lugn i detta att gå i skolan, på sätt och vis kan årskurs fyra beskrivas som andante. Ni kan grunderna från lågstadiet. Men så virvlar mellanstadiet igång och ni översköljs av fakta – Sveriges geografi, världsreligionerna, vikingatiden, fotosyntesen, demokrati, algebra och stormaktstiden. Lärandet av faktakunskap är nog mer som ett allegro.

En bit in på mellanstadiet övergår det hela till ett rondo, den musikaliska formen ABACADAEAF... Tema A = skolan, B = vem är jag? C = mina intressen, D = vännerna, E = osäkerhet och förvirring, F = framtidsdrömmar... Alla elever upplever givetvis olika saker, men tydligt är att det är många teman inom var och en under den här tiden. När man ser tillbaka på det så blir skolan som det stabila tema A, som hela tiden återkommer och finns där, oavsett hur alla andra teman snurrar omkring.

Rondot fortsätter in på högstadiet. Men här finns det nog också elever som under stundom upplevde hur skolan övergick i adagio sostenuto, dag ut och dag in av skolarbete. Läxor och prov som gör att det samtidigt känns som ett allegro furioso. Bredvid skolarbetet utvecklar många sina egna intressen – kanske musiken börjar bli en allt större del i livet för många av er. Att öva, att spela tillsammans i olika ensembler.

Och nu – äntligen tänker många, hjälp tänker andra – La grande finale. Året är 2024. Mycket ska hinnas med under de omkring 60 dagar som återstår. Gymnasieval, nationella prov, examinationer, på vår musikskola en rad konserter, klassresa. Att kraftsamla för att klara skolarbetet på bästa sätt, samtidigt som man behöver fatta beslut om valet till gymnasiet, samtidigt som man vill att sista tiden med klassen ska bli så bra som möjligt för alla. Det är nära nu. Snart en helt ny start med en helt ny klass och nya lärare på gymnasiet i höst. Inte många dagar, se till att njuta av er sista tid i grundskolan.

Och så rådet inför gymnasievalet: Våga välja med hjärtat! Om hjärtat säger musik – välkommen att söka till Lilla Akademiens spetsutbildning i musik. Här får du en mycket bra utbildning som förbereder dig för studier på musikhögskolor världen över, eller utbildningar inom många andra områden. Omfattande undervisning i musik kombineras med gymnasiegemensamma ämnen och du kan välja till naturvetenskapliga ämnen, språk, estetiska eller samhällsvetenskapliga ämnen som individuellt val eller utökad studiegång. Du får träffa engagerade och skickliga lärare och blir del av en klass med likasinnade elever – tillsammans kommer ni dagligen studera musik på en mängd olika vis.

Lycka till med finalen och välkomna till ett helt nytt musikstycke på gymnasiet. Hur det kommer klinga kan jag inte säga, för det är ju ni som är med och komponerar det.


Emelia Gardemar, 6 mars 2024

Välkommen Vadstena Sång och Pianoakademi

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

Mot nya musikaliska romanser!

Lilla Akademien säger varmt välkommen till Vadstena Sång och Pianoakademi, och träder in som ny huvudman för utbildningen från februari 2024. Att ta över ansvaret för välrenommerade Vadstena Sång och Pianoakademi går helt i linje med vår vision om att med höga konstnärliga och pedagogiska ambitioner utbilda morgondagens musiker.

 

Vadstena Sång och Pianoakademi är en konst- och kulturutbildning för pianister och sångare och huvudämnet är romansinterpretation. Många av landets sångare och pianister som gör nationell och internationell karriär har utbildats på Vadstena Sång och Pianoakademi – och flera av dem har dessförinnan gått på Lilla Akademiens gymnasium och pre-college. Som huvudman för Vadstena Sång och Pianoakademi vill vi ta ett ännu större ansvar för utbildning av sångare och pianister och vi bygger vidare på Lilla Akademiens stora väv av musikutbildning.

Utbildningen har sedan 2017 varit en konst- och kulturutbildning med Folkuniversitetet som huvudman och var innan dess Vadstena Folkhögskolas musiklinje med inriktning mot romansinterpretation under nästan 30 år. Inför läsåret 2023/2024 pausades utbildningen, med anledning av en utmanande ekonomisk situation. Under senaste året har romanserna tystnat och utbildningen är för närvarande inte igång.

Det var under sommaren 2023 som vi fick frågan om vi kunde tänka oss att ta över huvudmannaskapet för den så betydelsefulla utbildningen i Vadstena. En intressant fråga tyckte vi i ledningen på Lilla Akademien och efter att ha tänkt igenom våra möjligheter kom vi ganska snart fram till att svaret är JA. Det främsta skälet till att vi vill ta ansvaret för Vadstena Sång och Pianoakademi är att vi anser att det är angeläget att utbildningen får leva vidare i Vadstena, med fokus på romansinterpretation och i samarbete med Internationella stiftelsen Vadstena-Akademien. Det skulle vara en stor förlust för Sveriges musikliv om utbildningen försvinner.

Lilla Akademien har rik erfarenhet av att utbilda på musikalisk spetsnivå för alla åldrar fram till musikhögskola. Genom åren har vi utvecklat en unik och specialiserad kompetens som musikutbildare, med förståelse för den komplexitet som finns och måste få finnas i musikutbildningar på spetsnivå. Hela vår organisation är skapad för att kunna ta hand om dessa utbildningar på ett bra sätt. Nu ska vi använda vår kunskap, kraft och förmåga för att denna viktiga utbildning ska starta på nytt i augusti 2024 och utvecklas vidare med Lilla Akademien vid rodret och i samarbete med Vadstena-Akademien.

Konst- och kulturutbildningar är oss väl bekant. Med våra två pre-collegeutbildningar har vi god kunskap om utbildningsformen och som huvudman för Vadstena Sång och Pianoakademi ser vi fram emot att utveckla och förfina arbetet med alla våra tre konst- och kulturutbildningar.

Vadstena har en särskild plats i många musikers hjärtan. Jag har själv tillbringat somrar där under mina första år som frilansande violinist och spelade i orkestern på flera av Vadstena-Akademiens operaföreställningar; Kopparslagaren (2000), Vill ni ha ett frostigt päron? (2002) och Huvudsaken (2005). Och andra somrar då jag har haft vägarna förbi har jag fått uppleva underbara föreställningar på Vadstena Slott. Det finns en säregen atmosfär i Vadstena som präglas av musik och kreativitet i inspirerande möten med olika människor. Samtidigt fylls man av stillheten och skönheten som finns i staden och landskapet där vid Vätterns strand. Det är en förtrollande plats för att lära och utvecklas som musiker och konstnär. Jag vill ge rådet till alla unga musikstuderande att söka till ett eller två år på Vadstena Sång och Pianoakademi, eller en sommar på Vadstena-Akademien.

I augusti 2024 startar Vadstena Sång och Pianoakademi på nytt och musik ska åter få klinga i Rödtornet i Vadstena. Utbildningen blir en del av Lilla Akademien och inte minst vår stora internationella verksamhet. Våra framtida studerande i Vadstena kommer också att få möta gästande lärare och musiker i masterclasses och nyskapande konserter i Drottning Silvias konsertsal.

Med inspiration och passion för musik och utbildning ser vi fram emot att skapa goda förutsättningar för att starta utbildningen på nytt och att få knyta nya kontakter med framtida personal och studerande på Vadstena Sång och Pianoakademi. Vi hoppas att många vill följa med oss på den här resan mot nya musikaliska romanser!


Emelia Gardemar, 7 februari 2024

En unik relation

Tankar och reflektioner från Lilla Akademiens rektor Emelia Gardemar

En unik relation

Jag minns ett samtal jag hade med min violinlärare på musikhögskolan. Jag skulle framträda på en konsert och spela en sonat av Beethoven. Innan konserten sa min lärare: ”Du har förberett dig väl och ikväll efter konserten så kommer jag att säga tack, det gjorde du bra. Om du skulle missa något i ditt spel så kommer jag inte att nämna det, det behövs inte. För både du och jag kommer ju i alla fall veta vad det är vi behöver arbeta vidare med efter konserten.”

 

Det har gått 25 år och fortfarande kommer jag då och då tillbaka till det minnet. Känslan av trygghet – min lärare såg både det som jag gjorde bra och det jag kanske missade. Känslan av att vi skulle spela tillsammans på scenen, även om han satt i publiken. Läraren var professor Harald Thedéen, en lysande violinpedagog med klar blick för vad var och en av hans elever behövde. Med några få ord förmedlade han lugn och trygghet till mig inför konserten.

Instrumentlärarens relation till varje elev är unik. Tillsammans upplever de storslagna framsteg men också motgångar, glädje och stolthet men också tårar och tillkortakommanden. Relationen rymmer höga förväntningar, passion för instrumentet och musiken, engagemang och värme. Med stort tålamod leder läraren eleven genom alla timmar av övning (de sägs vara 10 000 till antalet). Ibland går det fort och lätt framåt i utvecklingen och inspirationen flödar, andra perioder är motsträviga. För att komma vidare och förfina sin klang, teknik och musikalitet och ta sig an mer utmanande repertoar, så måste eleven om och om igen våga kasta sig ut i det okända, för att så småningom erövra och bemästra det nya. Vilken trygghet då att ha en instrumentlärare som förstår vad det innebär att lära sig ett instrument och ser och leder eleven genom den långa och komplexa processen.

Nu är det tid för avdelningskonserter och terminsuppspel på Lilla Akademien, då varje elev framför ett stycke på sitt huvudinstrument. Jag har haft glädjen att lyssna till bland annat blåsinstrumentalister på högstadiet och gymnasiets klassiska sångare, som tillsammans med pianister redovisade höstens arbete med romansinterpretation.

På konserterna får vi följa varje elevs utveckling och eleverna uppmuntras att se och lära av varandra. Att tillhöra en instrumentklass är en viktig och positiv del av att gå på en musikskola. I instrumentklasserna på Lilla Akademien möts eleverna över åldrarna, från 6 till 22 år. En gång pratade jag med en sjuåring i årskurs 1 som nöjt konstaterade att ”jag har ju två klasser – min klass i ettan och min flöjtklass”. Tillhörighet, tänkte jag.

Särskilt fängslande under konserterna är det att se kommunikationen mellan lärare och elev. Hur trumpetläraren andas med sin elev och tyst räknar in till nästa insats efter pianomellanspelet, hur sångläraren tyst textar och fraserar tillsammans med eleven. Att i varje instrumentlärares ansikte och kroppsspråk se hur närvarande de är i sin elevs framförande och hur deras koncentration blir ännu större när eleven kommer till en utmanande passage i stycket. Hur de ger sina elever känslan av att vi gör det här tillsammans.

Och efter konserten säger läraren ”tack, det gjorde du bra”. Eleven har nått ett mål. Den erfarna läraren bekräftar sin elev, men vet också att varje mål är ett förtydligande av vägen vidare. Och så fortsätter läraren och eleven processen. Tillsammans.

Emelia Gardemar, 29 NOVEMBER 2023