Slagverk

 

Undervisningen
Undervisningen i slagverk på Lilla Akademien är utformad så att eleverna får kvalitativ undervisning i slagverkets alla olika instrument och genrer. Vi lärare förbereder eleverna för både solospel och musicerande i skolans alla olika ensembler. Oavsett om eleven utvecklas till professionell musiker eller inte, så kommer hen få med sig glädjen av att behärska ett instrument samt ha fått uppleva det fantastiska i att få musicera och utvecklas tillsammans i grupp.

Ensembler
Vår syn på ensemblespel är att verksamheten både ska utveckla eleven socialt och musikaliskt. All repertoar väljs noggrant för att skapa både rolig och lärorik undervisningsmiljö där eleven har stor möjlighet att påverka sin situation genom att vara delaktig i de kreativa processerna samt val av repertoar.

Spelglädje och god stämning präglar både repetitioner och konsertverksamhet.

Våra slagverksensembler:

  • Mellanstadieensemblen

  • Högstadieensemblen

  • Gymnasieensemblen.

Från och med mellanstadiet så har man schemalagd undervisning i slagverksensemble på Lilla Akademien. Varje stadium har en egen ensemble med musik anpassad efter just sin nivå. Repertoaren i dessa slagverksensembler består av kända slagverksklassiker samt musik komponerad eller arrangerad av oss lärare.

Latinensemble
Lilla Akademiens latinensemble är en stor ensemble där alla får plats, oavsett ålder och kunskapsnivå. I ensemblen utvecklar vi vår notläsningsförmåga, ”groove”, timing, stilkänsla samt framförallt samspel och improvisation. Här ingår förutom ca tio slagverkare, trumpeter, saxofoner, tromboner, klarinetter, piano, bas, gitarr och sångare. Ensemblens ledare Jesper Kviberg lägger stor vikt vid gruppkänsla och skaparlust. Musikens ursprung är oftast från Latinamerika och Afrika där vi försöker hitta kärnan i dess ursprung samtidigt som elevernas egna infall och idéer bejakas.

Skolorkestrar
Dessutom behövs våra slagverkare i skolans orkestrar. Vi har både blåsorkester, symfoniorkester, jazzensembler, storband och andra mindre ensembler som sätts upp för specifika ändamål. Här leds ensemblerna av duktiga dirigenter från skolan medan vi slagverkslärare delar upp stämmor och hjälper till med instudering. En naturlig del av lilla akademiens verksamhet är alla konserter som skolan anordnar. Genom dessa ges eleverna möjlighet att spela upp sina stycken inför publik. Scenerna kan förutom skolans egna scener vara konserthuset, riddarhuset, confidencen, musikaliska och musikhögskolan.

Masterclasses/ Workshops
Skolan tar regelbundet hit gästmusiker som gör workshops på skolan, ofta i samband med konsert. Vi väljer musiker från olika genrer för att få ett intressant och varierat utbud av influenser utifrån. Här får eleverna möjlighet att träffa och knyta kontakter med yrkesverksamma slagverkare.

Utöver detta ges eleverna möjlighet att delta vid slagverksfestivaler i såväl Sverige som utomlands.

Lärare

 

Komposition & Produktion

 

Undervisningen
Vår undervisning utgår från elevens skapande och egna målsättningar inom komposition och musikproduktion. Som lärare vill vi vara konstnärliga vägledare och mentorer för varje elev och hjälpa eleven att utveckla sitt musikaliska och tekniska hantverk genom individuellt riktade projekt. Undervisningen är unik i Norden både gällande undervisningstid och möjlighet till framförande.

Varje elev får en lektion om 60 minuter per vecka (huvudinstrument) eller 60 minuter varannan vecka (biinstrument) under 36 veckor per läsår, samt 120 minuters kompositions-seminarium varje vecka och 60 minuters masterclass varje månad. Elevkompositioner presenteras på ordinarie konsertverksamhet samt på Lilla Akademiens Festival för Ny Musik. Alla elever ingår i skolans ensembler och körer utifrån vilket instrument de spelar.

Vi vägleder våra komp-prod elever i samarbete med musiker och ensembler på Lilla Akademien samt andra skolor (Stockholms Musikgymnasiums körprogram) och det fria musiklivet (Gustaf Sjökvists Kammarkör).

“Matthew anpassar verkligen undervisningen utifrån ens intressen och estetik. Förutom den kunskap han besitter gällande kompositionshantverk är han även ett stort kreativt stöd.”
Jakob Mühlrad, tonsättare




Valbara kurser
Alla elever på skolan har möjlighet att läsa komposition 1 och 2 samt musikproduktion 1 och 2 som valbara kurser.

Kompositionsklassen
På gymnasiet/pre-college har vi senaste åren haft 8 komposition/produktion elever i snitt som går samtidigt. Det ger oss möjligheten att ha en gemensam masterclass varje månad (60 minuter), vilket stärker elevernas konstnärliga utveckling och främjar en god sammanhållning i kompositionsklassen. Det är ytterst viktigt att eleven känner sig trygg och att skolgången känns meningsfull. Vi gör saker tillsammans och utvecklar tillsammans, t ex tar läraren Matthew Peterson med eleverna bakom kulisserna vid hans framförande på till exempel Stockholms Konserthus och Fylkingen.

Masterclasses/workshops de senaste åren inkluderar besök av:

  • Anna Christensson, pianist (Kamraterna, Curious Chamber Players)

  • Hasse Gardemar, producent, lärare på KMH i Musik och Media

  • Jakob Hellner, producent (för bl. a. Rammstein, film)

  • Rei Munakata, tonsättare och dirigent (Curious Chamber Players)

  • Daniel Nelson, frilans tonsättare

  • Linn Persson, frilans saxofonist (Stockholm Saxofon Kvartett)

  • Leonardo Wehlander, inspelningstekniker

  • Jonas Valfridsson, frilans tonsättare


Lärare
Skolans tre kompositionslärare är alla professionellt verksamt tonsättare. Deras verk har spelats över hela jordklot på scener som Stockholms Konserthus, Folkoperan, Göteborgs Konserthus och The Kennedy Center, av musiker och ensembler som Göteborgs Symfoniker, Stockholms Saxofonkvartett, Sofia Vokalensemble, vokalensemble Chanticleer, och många fler.

 

Dirigering

 

Som dirigent behöver man många olika färdigheter och ett brett kunnande inom musik. Lilla Akademien är med sin bredd och spetskompetens en unik plats med alla förutsättningar för att skapa en stabil musikalisk grund att stå på. Skolans välmeriterade lärare, aktiva konsertverksamhet, alla ensembler och orkestrar, samt högklassig undervisning i musikteoretiska ämnen såsom harmonilära, gehör, musikanalys och musikhistoria utgör en föredömlig miljö för eleven att skaffa sig de erfarenheter som behövs för att utvecklas som dirigent.  

Undervisningen
Vi anpassar undervisningen för att varje elev ska få möjlighet att på bästa sätt utvecklas som människa och som musiker, oavsett musikalisk bakgrund och tidigare erfarenhet av dirigering. Vi utgår från elevens egna målsättningar och inspirerar eleven att ta nya steg och utmana sig själv. 

I undervisningen lägger vi stor vikt vid dirigeringsteknik, partiturstudier och partiturspel. Vi jobbar aktivt med kopplingen mellan gehör, harmonilära och musikanalys för att öka förståelsen för musikens uppbyggnad i relation till tolkning och uppförandepraxis. Elevens musikalitet står i centrum för dirigeringsundervisningen och vi hjälper eleven att utveckla sin förmåga att gestalta musiken, uttrycka känslor och förmedla sina musikaliska tankar i samklang med sin personlighet. 

Undervisningen sker främst som enskilda lektioner men möjlighet ges också till gemensamma lektioner med en övningsensemble bestående av instrumentalister från skolan. Dirigeringselever får även möjlighet att dirigera projekt på skolan och samarbeta med externa ensembler i de fall det bedöms som gynnsamt för elevens utveckling. Alla elever medverkar också i skolans ensembler och körer utifrån vilket instrument de spelar.

Valbara kurser (för dig som söker gymnasiet)
På gymnasiet har alla elever möjlighet att läsa kursen Ensembleledning och dirigering under två års tid. Kursen är valbar för alla oavsett vilket huvud- och biinstrument man har. Elever som har dirigering som huvud- eller biinstrument uppmanas starkt att läsa kursen.

Dirigeringsklassen
Det är ytterst viktigt att alla elever känner sig trygga och att skolgången känns meningsfull. Våra elever har alla olika bakgrund och olika mycket erfarenhet av dirigering sedan tidigare, men det är viktigt för oss att dirigeringsklassen har en god sammanhållning och att man tar hjälp av varandra och lär av varandra. Många av våra elever söker sig vidare till musikhögskolor i Sverige och utomlands och dirigeringsbranschen kan ibland vara tuff. Därför strävar vi efter att våra elever ska knyta band för framtiden, bygga nätverk och inte se varandra som konkurrenter utan som stöd.


Lärare

 

Blockflöjt

 

Undervisningen
Att spela blockflöjt, ett av världens äldsta instrument, är något man kan göra och ha glädje av under hela sitt liv, antingen som yrkesmusiker eller som ett stimulerande fritidsintresse eller både och!

Som blockflöjtist är det viktigt att lära känna musiken från medeltid, renässans och barock men även den samtida klassiska repertoaren.

Parallellt med undervisning i ensemble- och kammarmusikspel vill flöjtundervisningen ge dig en fördjupad möjlighet i att få utvecklas i din egen takt och efter dina specifika förutsättningar och önskemål.

Blockflöjtsklassen
Som elev i blockflöjtsklassen får du uppleva spelglädjen tillsammans med de andra eleverna både i mindre och större blockflöjtsensembler. Vi spelar även tillsammans med andra instrument i så kallade ”Broken consort” ensembler. Blockflöjtsklassen konserterar regelbundet både på interna och externa konserter i skolans regi.

Blockflöjtsklassen har genom åren meriterat sig som förstaprisvinnare vid olika musiktävlingar.

Masterclasses/ Workshops
Lilla Akademiens blockflöjtsklass har arrangerat masterclasses med professor emeritus Clas Pehrson, KMH, samt deltagit i ett flertal, av KMH arrangerade, masterclasses och föreläsningar bl. a. med Michala Petri, världsberömd dansk blockflöjtssolist.

Blockflöjtsklassen har även arrangerat ”mötesplats” för ensemblespel med andra kulturskolor för att på detta sätt utveckla ”musikaliskt kamratskap” mellan olika skolors elever och pedagoger.

Vad gör elever från tidigare blockflöjtsklasser?

Vissa elever har studerat vidare vid Kungliga Musikhögskolan, KMH, i Stockholm. Andra har studerat vid olika folkhögskolor med musikprofil som t.ex. Bromma folkhögskola.

Lärare blockflöjt

 

Tvärflöjt

 

Undervisningen
Varje elev är unik, med sina egna mål, visioner, behov, styrkor och svagheter. Därför måste vi som lärare vara lyhörda för deras behov och anpassa undervisningen därefter. Det som dock är en gemensam nämnare är att varje elev ska lära sig bli sin egen bästa lärare. Därför jobbar vi mycket med övningsteknik; detta innebär inte bara hur man fysiskt spelar flöjt utan också hur man tänker och utvärderar sitt spel under övningen. Vi har dessutom ett stort fokus på mental förberedelse inför konserter och framföranden av olika slag. Våra elever har förmånen att träffa sin flöjtlärare hela 80 min/vecka. Att spela flöjt ska vara en lustfylld upplevelse, där fokus alltid är först och främst på musiken och där det egna flöjtspelandets kvalitet står i musikens tjänst.

Att utvecklas på sitt instrument har till väldigt stor del att göra med den egna insatsen; hårt arbete är en viktigare ingrediens än talang. Vi har välstrukturerade lektioner som innehåller alla beståndsdelar som behövs för att bli en bra flöjtist: teknik, klang, musikaliskt uttryck och mental förberedelse. Vårt mål är att inspirera eleverna att vilja öva konstruktivt och därför få uppleva den fantastiska känslan av att gå framåt som musiker och flöjtist.

Flöjtklassen
De senaste åren har vi varje läsår haft 4-6 flöjtister på gymnasiet och pre-college. Det ger möjligheten att spela flöjtensemble tillsammans och skapa en sammanhållning i flöjtklassen, där alla kan inspireras av varandra samt utbyta idéer och tankar.

Vi har även temadagar där vi går in på djupet på i olika ämnen, såsom frasering - hur man ska tänka när man övar för att få bästa resultat, andningstekniker och mental träning. Vi har dessutom gemensamma lektioner där vi lägger fokus på specifika flöjttekniska element.

Masterclasses/workshops
Masterclass har getts av:

  • Cecilie Hesselberg Løken – kammar- och orkestermusiker.

Var gör elever från tidigare flöjtklasser?

Flöjtelever från Lilla Akademien har antagits till högre flöjtstudier vid

  • University of Cincinnati College-Conservatory of Music, USA

  • Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Köpenhamn, Danmark

  • Det Jyske Musikkonservatorium, Århus Danmark

  • Musikhögskolan i Örebro

  • Mälardalens Högskola

  • Några har fortsatt sina studier vid andra konstnärliga högskolor.

Lärare tvärfLöjt

 

Oboe

 

Undervisningen
Oboen är ett instrument med stora uttrycksmöjligheter. Till oboistens utmaningar hör att skapa ett egalt spel i instrumentets alla register och nyanser. Stor vikt läggs därför vid att lägga en stabil grund, med stöd, andningsteknik och ambis, och att successivt lära eleven att öva själv utifrån denna grundförståelse för spelet. Då oboisten tillverkar sina rör själv kommer hen nära sitt instrument, och får en speciell kännedom om musicerandets fysiska förutsättningar. Rörpysslet och den utsatta men berikande positionen i många sammanhang har en tendens att skapa en särskild humor och sammanhållning dubbla-rörblåsare emellan. I varje termin ingår utöver den enskilda oboeundervisningen även gemensamma rör-lektioner. 

I ensembleundervisningen får eleverna öva sin förmåga både att smälta in i en grupp och att ta plats i densamma, och det viktigaste av allt - att lyssna på sina medmusiker. 

Oboeklassen
Du som studerar oboe på Lilla Akademiens gymnasium eller pre-college kommer också att undervisas av Bengt Rosengren och Emmanuel Laville, båda solo-oboister i Sveriges Radios Symfoniorkester, samt lärare på KMH i Stockholm. 

På Lilla Akademien övar du upp dina färdigheter som musiker, och fördjupar dina kunskaper i oboens repertoar, både som solist, kammar- och orkestermusiker. Tillfällena att spela inför publik är många, både på skolans egna konserter och konserter som äger rum utanför huset.

Masterclasses och workshop
Du kommer att få möjlighet att lyssna vid Radiosymfonikernas orkester-repetitioner, samt att delta vid gemensamma lektioner och Masterclasses arrangerade av Lilla Akademien eller Musikhögskolan i Stockholm.

Vad gör tidigare elever?
Flera av Lilla Akademiens tidigare oboeelever har gått vidare till högre musikutbildningar vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 

Lärare oboe